medarbeidersamtale
medarbeidersamtale

Slik unngår du feilansettelser

Feilansettelser er både kostbare og irriterende for den som ansetter; en leder kan bruke så mye som 80 prosent av tiden på de 20 prosentene som bidrar minst.

Publisert Sist oppdatert

Ill.foto:Colourbox.

Det er dyrt å ansette folk og det er enda dyrere å ansette feil folk. Dette kan unngås lett ved å ta i bruk online spørreundersøkelser i utsilingen av kandidatene, hevder QuestBack.

- Ledere og HR-avdelinger bruker alt for mye tid på å lese gjennom CV-er og søknader på jakt etter kandidatene som passer. Ved å kreve at kandidater gjennomfører en online spørreundersøkelse med spørsmål om personlige egenskaper, erfaring, forventninger til jobben og så videre vil en raskt kunne sile ut de virkelig gode, hevder Jan Fredrik Rasmussen i QuestBack.

Selve prosessen er viktig

Erfaringsmessig vil de to-tre toppkandidatene som ikke blir valgt sitte igjen med en skuffelse og kanskje til og med en antipati for virksomheten.

- Smarte rekrutterere sørger for å spørre om forventninger til ansettelsesprosessen og til oppfølging i etterkant, slik at den videre dialogen kan styres så profesjonelt som mulig. Det gjør det mye enklere å kunne gå tilbake til kandidat 2 om den som fikk jobben av en eller annen grunn ikke fungerer, sier Rasmussen.

Internrekruttering ofte glemt

Grunnlaget for å rekruttere er et behov for kompetanse. Selv om mange oppfordrer egne ansatte til søke, bør bedriftene bli flinkere til å ta egne ansatte mer på alvor i rekrutteringsprosessen.

Det mange ledere glemmer når de gjør kompetansekartlegging er å se på hvordan ansatte ønsker å utvikle seg og lage en plan for hvordan de kan vokse internt i firmaet.

- Kompetanseutvikling internt er ikke bare viktig for at de ansatte skal trives, men også for å sørge for at det finnes dyktige folk tilgjengelig når nøkkelstillinger skal besettes, avslutter Rasmussen.

(pressemelding)