Lag en plan for håndtering av mobbing

Dessverre foregår det mobbing ute på arbeidsplassene, og lederne er ikke alltid like flinke til å oppdage den. Derfor må lederne bli mer bevisst på fenomenet og ha en strategi for å komme mobbingen til livs.

Publisert

Ill.foto: Colourbox.

En hånlig bemerkning, sladder eller et par kvikke kommentarer. Mobbing på arbeidsplassen kan ha mange former og kan forekomme på alle arbeidsplasser, skriver det danske nettstedet business.dk.

Ser ikke mobbingen

Ofte vil mange ledere si at det ikke foregår mobbing på deres arbeidsplass. Og det kan være med god grunn. Mobbing er ikke alltid like synlig for ledere.

Det er ikke bevisst at ledere ikke vil se det, men det kan være vanskelig å oppdage fordi det ofte foregår mer indirekte og skjult.

Lederen har ansvaret

Det er alltid lederen som har ansvaret. Derfor skal du som leder legge en strategi for mobbingen – både for å forebygge den og for å gi dine medarbeidere kunnskap om hva de skal gjøre hvis de blir mobbet.

Lederne har plikt til å forebygge mobbing ved å sikre at konflikter håndteres fornuftig, og ved at gå foran som rollemodeller for å skape en god kultur. Og så må de selvfølgelig gripe inn overfor den mobbingen som likevel måtte oppstå.

Sjekk rutinene

Mobbing kan i noen tilfeller være et resultat av dårlig tilrettelagte arbeidsrutiner, på samme vis som en dårlig bedriftskultur også kan gi grobunn for mobbing. Derfor kan det være en fordel for ledelsen å sette søkelyset på de mer generelle rutinene i virksomheten.

Det kan være vanskelig å unngå mobbing. Det kan oppstå på alle arbeidsplasser og kanskje noen ganger i team der man minst venter det. Derfor er det viktig at du som leder er klar til å håndtere situasjonen, hvis den oppstår.

Ta mobbing på alvor

Det finnes mange gode råd som du kan ta i bruk ved mistanke om mobbing, men sørg for å ha fokus på tre ting:

● Ta alltid henvendelser om mobbing på alvor.

● Hold døren åpen, og skap mulighet for henvendelser.

● Snakk med de involverte partene. Hold også individuelle samtaler med dem. Lytt til alle synspunkter. Opplys om at den tillitsvalgte eller en kollega kan delta i alle samtaler. Gjør helt klart hvilken atferd som er akseptabel på arbeidsplassen og dermed også hvilken atferd som ikke tolereres.

Tilby hjelp

Vurder den ansattes tilstand, og tilby hjelp i form av for eksempel sykemelding, krisehjelp og/eller overflytting til en annen avdeling på arbeidsplassen dersom det er nødvendig.

(business.dk)

"
Powered by Labrador CMS