Jan-Fredrik-Karlsen.jpg

Personalsamtale \"outhouse\"

I tillegg til to årlige personalsamtaler bruker Playroom As en ekstern samtalepartner til sine ansatte annet hvert år. Det gir ledelsen tilgang på verdifull informasjon de ellers ikke ville fått.

Publisert

Jan Fredrik Karlsen er kanskje mest kjent som talentspeider på TV. Som kunstnerisk leder i Playroom er han vel så engasjert i arbeidet med å ha en "frisk" organisasjon der de ansatte trives.

- Det å ha en ekstern samtaleparnter er veldig verdifullt for oss som leder bedriften, men også for de ansatte, sier gründer Jan Fredrik Karlsen.

Frem til høsten 2006 eide Jan Fredrik Karlsen artist og eventselskapet Playroom alene. Da Jens Nesse kom inn på eiersiden ved årsskiftet i 2007, var det viktig for dem begge å skape et godt fundament for en sunn og frisk organisasjon bunnen. Derfor valgte de å bruke Guro Morken som ekstern bedriftsrådgiver.

Jan Fredrik Karlsen og Jens Nesse eier begge 38 prosent av Playroom. De to deler kontor og leder det de er best på. Jan Fredrik er kunstnerisk leder og styrer artistbiten, mens Jens er daglig leder og har ansvar for eventbiten.

Bevisstgjøringsprosess

– Vi gikk blant annet i samtaler med Morken for å finne ut hvem som skulle ha de ulike lederfunksjoner i forhold til styrker både Jens og jeg har. Det å bruke en utenforstående sparringspartner åpner opp for en bevisstgjøringsprosess som er veldig nyttig, og det funker godt for oss, sier Jan Fredrik Karlsen.

Ekstern personalsamtale

I årene etter har Guro Morken fortsatt som rådgiver og samtalepartner. Hun har dessuten vært med i rekrutteringsprosessene og hatt nærkontakt med de ansatte i form av personalsamtaler annet hvert år.

– Vi har to medarbeidersamtaler i året med alle. Men ved å bruke Guro i tillegg får vi tilbakemeldinger vi kanskje ellers ikke hadde fått. Det er mye enklere for de ansatte å snakke med en nøytral tredjepart noen ganger, forklarer han.

Skaper stolthet

Dere kan få tilbakemeldinger dere ikke liker å høre, hva gjør dere da?

– Det at vi lar de ansatte få si hva de mener gjør at vi kan utvikle oss videre og ta fatt i det som ikke fungerer. Jeg tror slike samtaler skaper stolthet og nysgjerrighet. Vi ønsker å ha en kultur der folka våre er stolte av jobben sin, sier Karlsen.

Gir rom for talentene

I neste utgave av Personal og Ledelse kan du lese mer om hva Jan Fredrik Karlsen tenker om det å slippe bedriftens talenter til.

– Jeg tror mange ledere ønsker å være den verdensvante eneren som står frem i bedriften. Men det er uhyre viktig for en leder å la andre slippe til, for eksempel når det skal holdes en tale eller noe skal annonseres. Det at en leder våger å kommunisere at han eller hun gjerne vil ha frem sine ansatte, kall det gjerne talenter, gjør at de skaper en enorm lojalitet til lederskapet i bedriften. I sin tur skaper det muligheter for vekst, sier han i intervjuet.

Får du ikke bladet i posten kan du abonnere her, eller bestille enkeltutgaver her.

"
Powered by Labrador CMS