(Ill.foto: Colourbox)
(Ill.foto: Colourbox)

Jobb innendørs kan gi vinterdepresjon

Hvis du jobber inne hele vinteren og ikke får nok lys, har du større risiko for å utvikle en vinterdepresjon. Hver tiende danske opplever symptomer på vinterdepresjon.

Publisert Sist oppdatert

Når vintermørket senker seg følger energinivået og humøret etter på samme vis. Mange føler seg trøttere og får problemer med å konsentrere seg. En del trekker seg bort fra sosiale sammenhenger.

Yngre kvinner spesielt utsatt
Hver tiende danske opplever symptomer på vinterdepresjon, og tre til fem prosent er svært berørt, melder nettstedet arbejdmiloviden.dk.

Spesielt yngre kvinner står i fare for å få en vinterdepresjon. Det forteller Ida Hageman, som er leder av klinikken ved Psykiatrisk Center København og forsker i vinterdepresjon.

Hun påpeker at mange går eller sykler til jobben i mørket på morgenen, og når man drar hjem er det like mørkt.

– Hvis man har en tendens til å bli deprimert om vinteren, kan det være svært negativt å få for lite dagslys, sier hun.

Spis lunsjen i dagslys
Ifølge Ida Hageman er kjerneproblemet i en vinterdepresjon at du blir veldig sliten. Kroppen blir tung som bly, og man orker ingenting. Det kan påvirke arbeidsmiljøet.
Hun sier at depresjoner som følge av vinter påvirker sykefraværet, men ikke i veldig stor grad.

– På den annen side utfører man ikke arbeidet like godt når man er trist. Det er også en tendens til at trekker fra bort fra sosiale relasjoner på arbeidsplassen.

Hageman forklarer at det er en godt å komme seg ut i løpet av dagen, og ideelt sett bør du starte med dette allerede når dagene begynner å bli kortere i september. En god idé kan være å ta med seg matpakken, boblejakken, gode sko og lue - og spise lunsjen ute i dagslys.

– Det er litt som med vanskelige perioder i livet. Folk har en tendens til å glemme dem fordi nå handler alt om at man må fremover. Det fungerer godt i mange sammenhenger. Men det er viktig å tenke på hvordan man hadde det sist vinter og forsøke å forebygge både tristhet og tretthet, sier hun.

Trist å jobbe inne
Henrik Kolstad er professor i arbeidsmedisinsk klinikk i Århus. Han har bidratt til en studie som viste at folk som arbeidet utendørs, hadde færre depressive symptomer enn de som jobbet inne.

– Lys betyr mye for folks humør. Spesielt når det er vinter, da er det viktig å komme seg ut. Men husk at du ikke må ta solbriller på. Lyset absorberes gjennom øynene, forklarer han.

Henrik Kolstad og hans kolleger undersøker nå om innendørs arbeid øker også risikoen for å få en "ekte" depresjon. Det er en forskjell mellom å være trist om vinteren, og så å ha en depresjon i klassisk forstand. WHO har for eksempel ennå ikke registrert vinterdepresjon på sin liste over offisielle sykdommer.

Symptomer

Fellesnevneren for symptomene er at de begynner om høsten og forsvinner om våren. De gjentar seg år etter år og forsvinner når man reiser til solrike strøk. De vanligste symptomene på vinterdepresjon er:

  • Mangel på energi
  • Mer behov for å sove
  • Nedsatt stemningsleie
  • Mer matlyst (spesielt søtsaker)
  • Vektøkning
  • Sosial tilbaketrekning
  • Redusert sexlyst

Symptomene varierer i grad, og du trenger ikke å ha alle. De fleste har økt søvnbehov og sover mye uten å være uthvilt når de våkner opp neste morgen. Over tid forstyrrer det døgnrytmen og utvikler seg til søvnløshet, kronisk søvnunderskudd og forsinket søvnfase-syndrom. Mange har også en mild eller alvorlig depresjon.

(Kilde: nhi.no)