Nettbrett-CB3767751
Nettbrett-CB3767751

Fra musearm til vondt i fingre

Danskene ser konturene av en ny folkesykdom: Hver tredje danske har hatt smerter etter å ha brukt tommelfingeren for mye på smarttelefonen og nettbrettet.

Publisert

Ill.foto: Colourbox.

Da datamusa ble standardutstyr på pc-er, dukket problemet med musearm opp. For enkelte gjorde musearmen det umulig å arbeide videre på en pc, skriver nettstedet business.dk.

Nå er tradisjonelle pc-er og mus blitt supplert med berøringsskjermer på smarttelefon og nettbrett - men dette kan også gi fysiske smerter, viser en undersøkelse somContour Designstår bak.

Også armer og nakke

2500 dansker som bruker en pc til daglig på jobben, er blitt spurt om sine erfaringer med berøringsskjermer. Og hver tredje har opplevd å ha vondt i kroppen - for eksempel i fingre, nakke eller armer - etter å ha brukt en smarttelefon eller et nettbrett. 2,8 prosent svareri høy grad, hver tiende sieri noen grad, mens hver femte i mindre grad har opplevd å få vondt.

Unge ikke opptatt av ergonomi

Ikke overraskende er det de unge som bruker smarttelefoner og nettbrett mest, viser undersøkelsen. Samtidig er det denne aldersgruppa som er minst opptatt av god ergonomi.

54 prosent av 18-29-åringer tenker slett ikke på at tommelfingergymnastikken på skjermen kan føre til smerter, mens for aldersgruppen 50-59-år gjelder dette 39 prosent.

– Vi bruker de bærbare enhetene mer og mer, og studier viser at det er mange av de samme musklene som blir belastet. Især unge mennesker er hardt rammet, så intet tyder på at de tradisjonelle pc-relaterte smertene blir mindre i fremtiden, sierPascal Madeleine, professor i ergonomi ved Aalborg Universitet.

Skift fingre iblant

Hun anbefaler ivrige brukere av smarttelefoner å bytte fingre iblant, slik at du ikke bare bruker tommelfingeren, men også pekefingeren til å peke og taste. Generelt bør du prøve å skifte mellom forskjellige enheter, og du bør skifte hånd- og kroppsstilling underveis.

Til dem som sitter bak en pc ved et skrivebord hele dagen, minner hun om rådet om å variere arbeidsstillingene. Har du et heve-senkebord, skal du bruke det. Du bør også ta små pauser underveis. Bruk pausene til å røre litt på deg og strekke på beina.

(business.dk)

"