surfe_colourbox1035538.jpg
surfe_colourbox1035538.jpg

Slik leder du en perfeksjonist

Leder beskyldes ofte for å være perfeksjonister. Men hva gjør du med en medarbeider som er rene kontrollfreaken? Her får du tre tips.

Publisert

Ill.foto: Colourbox.

Som ledere setter vi ofte stor pris på ambisiøse medarbeidere som ønsker å levere gode resultater. Men en og annen gang kan det gå for langt.

En perfeksjonistisk medarbeider som fokuserer på hver minste detalj, for at alle arbeidsoppgaver skal utføres feilfritt, kan bli en belastning for deg som leder og for kollegene. Et annet problem som kan oppstå er at perfeksjonisten aldri blir ferdig med sine oppgaver.

Harvard Business Review gir tre gode tips til hvordan du kan håndtere en perfeksjonistisk medarbeider:

1. Gi riktige oppgaver

Ikke gi personen oppgaver som er for sammensatt. Og styr unna å gi perfeksjonisten en rolle der hun eller han skal lede andre mennesker. Gi medarbeideren arbeidsoppgaver som har helt klarer rammer.

2. Hjelp perfeksjonisten

Sørg for at du veileder din medarbeider slik at han eller hun selv blir klar over at vedkommende kanskje setter for høye krav til seg selv. Det å stille for strenge krav til seg selv kan ofte gi negative konsekvenser både for medarbeideren og for bedriften.

3. Våg å gi tydelig feedback

Som leder er det du som skal gi tilbakemeldinger. En perfeksjonist kan ha vanskeligheter med å motta kritikk, spesielt i forhold til sine egne arbeidsoppgaver. Men det betyr ikke at du skal la være å gi tilbakemelding. Spør medarbeideren om hvordan du på beste måte kan gi konstruktive tilbakemeldinger, uten at det oppfattes som negativ kritikk.