Ill.foto:Colourbox

Spilletiden veier tyngre enn type dataspill når unge lærer engelsk

Tenåringer som spiller dataspill på fritiden får et stort engelsk ordforråd og er spesielt flinke til virkelig vanskelige ord sammenlignet med jevnaldrende som ikke spiller. Tiden de bruker på spill er viktigere enn type spill.

Publisert

Det viser en omfattende studie av forskeren Pia Sundqvist ved Karlstad universitet og Universitetet i Oslo. Undersøkelse omfatter mer enn tusen ungdommer i alderen 15-16 år. Ifølge en pressemelding fra Karlstad universitet er forskeren litt overrasket over resultatene.
- Tidligere småskala studier viser at de som spiller vanlige kommersielle dataspill kjenner flere engelske ord enn unge som ikke spiller. Dette er nå bekreftet. Men studien viser at det faktisk er spilletiden som har størst betydning for ordforrådet og ikke selve spillet, og at jo vanskeligere ord, desto større er forskjellen i ordkunnskap til spillernes fordel, sier Pia Sundqvist.

- Det er en vanlig misforståelse at unge som spiller dataspill bare blir gode på ord som er typiske i spillverdenen, men det er helt feil. Dataspillere har en tendens til å være gode på alle slags ord og uttrykk! Testene inneholder mer eller mindre ofte brukte engelske ord, men ord som på ingen måte er assosiert med bare video og videospill. Det eneste unntaket var muligens ordet "mettet", som betyr omtrent mettet eller mettet. Det kan eksistere i spillverdenen, men det kan også være et ord lært av datamaskinens innstillinger for bilder, metning.

Studien er nylig publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Language Learning & Technology. (nummer 23, februar 2019)

Powered by Labrador CMS