arbeider_colourbox573269.gif

Er konkurrerende virksomhet på fritiden ok?

Du oppdager at en ansatt på fritiden driver med konkurrerende virksomhet. Hvor går grensene for hva som kan tillates? Kan du si opp den ansatte? Hvordan skal du ta dette opp med medarbeideren?

Publisert

Hei!Vi driver en virksomhet som installerer byggedeler i hus. Vi har nettopp fått beskjed om at en medarbeider driver på med konkurrerende virksomhet på kveldene. Bransjen er teknisk og krever en del innsikt. Kan vi kreve han sparket eller bare få ham til å slutte?

Brudd på lojalitet

Advokat Jens Kristian Johansen i Grette.

I utgangspunktet styrer alle sin egen fritid. Men det finnes grenser og særlig om det skader arbeidsgiverens interesser. Konkurranse med arbeidsgiver må som regel anses illojalt. Det å konkurrere med sin egen arbeidsgiver er et klart brudd på den ulovfestede lojalitetsplikten, og som kan begrunne avskjed og erstatningsplikt overfor arbeidsgiver.

Sjekk arbeidsavtalen

Arbeidskontrakten inneholder normalt noe om konkurrerende virksomhet. Løsningen vil da være å vise til kontrakten, og informere om at det å konkurrere med sin arbeidsgiver anses som et vesentlig mislighold, og vil kunne medføre avskjed og erstatningsansvar.

Ulovfestet regel

Uansett om det er nedfelt et forbud mot konkurranse i arbeidsavtalen eller ikke, vil forhold som dette stride mot den ulovfestede lojalitetsplikten til arbeidstaker som er utkrystallisert seg i rettspraksis. Denne reglen står ikke i noen lovparagraf, men er utviklet seg i rettspraksis over tid. I korte trekk betyr det at arbeidsgiver lojalt må ivareta arbeidsgiverens interesser.

Vurder forholdet

Spørsmålet er om dette forholdet er så alvorlig at det kan anses som illojalt. Det må gjøres en vurdering. Her sier dere at den som jobber trenger teknisk innsikt. Det betyr at det er en avansert jobb der det kreves opplæring og erfaring. Dersom dette er noe bedriften har gitt arbeidstakeren, er det naturlig at en ønsker at dette brukes i bedriften, og ikke hos konkurrenter. Det er også mer alvorlig desto høyere opp i systemet den ansatte er.

Uansett hvordan du som arbeidsgiver ønsker å reagere i slike tilfeller, er det viktig at det gjennomføres en forsvarlig saksbehandling, hvor dokumentering og kvalitetssikring av faktum står sentralt.

Svarene er levert av advokatfirmaet Grette, arbeidslivsavdeling. Grette er et fullfaglig forretningsjuridisk advokatfirma som blant annet har spesialisert seg i arbeidsrettslige spørsmål og er Ledernetts ekspertpanel i juridiske spørsmål. For mer informasjon: www.grette.no

"
Powered by Labrador CMS