illustrasjon-facebook-lite.jpg
illustrasjon-facebook-lite.jpg

En av tre gransker kandidater på Facebook

Hver tredje leder bruker sosiale medier som informasjonskilde før de ansetter en ny medarbeider. Hver fjerde av disse velger bort kandidater etterpå.

Publisert

Kun 11 prosent oppgir at de bruker sosiale medier til å søke arbeid. Foto: Karine H. Henriksen.

Det kommer frem i undersøkelsen Work Life fra Manpower.

- Mange tenker ikke på sin neste jobb når de legger ut bilder og informasjon om seg selv på sosiale medier. Det bør de gjøre, sier konsernsjef i Manpower Norge, Maalfrid Brath.

4301 personer i Norge har svart på spørsmål rundt bruk av sosiale medier i jobbsammenheng. Resultatene viser at skillet mellom privatliv og yrkesliv flyter i hverandre.

Mange ansatte bruker sosiale nettverk i arbeidstiden, medarbeidere legger til sjefen som Facebook-venn og ledere bruker de sosiale nettverkene aktivt i forbindelse med ansettelser.

Èn av flere kilder

En vanlig grunn som oppgis til å sjekke sosiale medier i forbindelse med ansettelser, er å kontrollere om personligheten til den som søker jobb passer med bedriftskulturen.

Noen oppgir at de sjekker nett for å finne ut om den arbeidssøkende er uærlig. Mens syv av ti oppgir er at lederen vil ta en beslutning baser på flest mulig informasjonskilder.

- Det er betryggende at lederne oppgir at de vil ha bredest mulig grunnlag for ansettelsen. Manpowerbruker sosiale medier til rekruttering, vi søker aktivt etter kandidater på LinkedIn og på vår egen Facebook-side, sier Brath.

Rydd profilen

– Det skal ikke så mye til for å rydde opp i profilen på nett. Bruk sunn fornuft, gå gjennom dine egne profiler og se om du står for alt du la ut for flere år siden, eller før du tenkte på en ny jobb. Utnytt sosiale medier til å gjøre deg attraktiv på arbeidsmarkedet. Vis hva du står for og er engasjert i, sier Brath.

Hovedgrunnen til at folk er på nett oppgis å være å kommunisere med venner, og følge med på hva venner gjør. Over 50 prosent sier de bruker sosiale nettverk som tidsfordriv, og hver tredje bruker nettverket til å følge med på venners fødselsdager.

En av tre personer oppgir at de har lagt til sjefen i sitt eget sosiale nettverk, mens over halvparten av lederne sider de har underordnede i sitt private nettverk.

(Manpower)