Leder, kollega, informere

Ledere må ta større ansvar for sine selgere

En undersøkelse viser at selgere generelt har stor tillit til sin leder. Samtidig mener rundt 100 000 norske selgere at lederstilen ikke tilpasses den enkelte. Dette er grunn til bekymring, mener ekspert.

Publisert

(Ill.foto: Colourbox)

– En ny uavhengig undersøkelse blant erfarne norske selgere er hyggelig lesestoff for de som leder salgsteam, men enkelte signaler bør vekke bekymring, ifølge Ole Konrad Fjeldstad Iversen fra SalesPal.no.

Tre av ti opplever at sjefen ikke tilpasser lederstilen til den enkelte selger. Det kan bety at så mange som rundt 100 000 norske selgere ikke får utnyttet sitt utviklingspotensial. Rådet fra SalesPal.no er å friske opp den salgsfaglige lederkompetansen, som vil frigjøre tid til å utøve bedre ledelse.

Tøffere tider

Undersøkelsen utført av Respons Analyse viser at nær halvparten av de spurte mener det er vanskeligere å drive salg nå enn for få år siden, noe som understreker viktigheten av personlig utvikling. Iversen sier det er viktig å kjenne sine selgeres drivkrefter for å kunne motivere og skape et godt arbeidsmiljø. Umotiverte ansatte vil føre til svakere resultater over tid og kan gi større konsekvenser for bedriften.

– Disse svarene bør være en vekker for de som styrer salgsteam. At selgere har en oppfatning av at de ikke utvikler seg, eller mener at de ledes på en uhensiktsmessig måte, kan føre til at bedriften vil ha problemer med å beholde sine beste selgere. Samtidig vil de ikke klare å utvikle selgerne som trenger hjelp, sier Iversen i SalesPal.no.

Mer kompetanse

I undersøkelsen kommer det også frem at 66 prosent av selgerne mener at et formelt kurs i salgsutvikling ville gjort dem til bedre selgere.

– Lederne som vil beholde konkurransefortrinn er de som utvikler sin innsikt i sine medarbeidere, og inntar en strategisk rolle i sin virksomhet. Det innebærer blant annet å øke sin egen kompetanse, slik at de kan holde sine selgere både oppdatert og inspirert, sier Iversen.

Om undersøkelsen

Undersøkelsen er utført av Respons Analyse for Euro Business School blant et utvalg selgere i større bedrifter fra hele Norge. Utvalget består av 153 respondenter, hvorav 84 prosent har mer enn fem års erfaring som selger.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS