gulrot
gulrot

Mister motivasjon av belønning

Forskning viser at når vi først har fått penger for gode prestasjoner, kan det demotivere til å delta på samme oppgave neste gang.

Publisert

Ill.foto: Colourbox.

Fenomenet kalles for undermineringseffekten og går imot den belønningsmetodikken som finnes både i arbeidslivet og på skolene, skriver forskning.no.

Japanske forskere har nå studert fenomenet for å finne ut hvilke mekanismer som slår ut i hjernen vår.

Den ene gruppen fikk en økonomisk belønning på omkring tolv kroner hver gang deltakeren stoppet klokken på det riktige tidspunktet, mens den andre gruppen fikk et engangsbeløp uten noen relasjon til oppgaven eller prestasjonen.

Resultatene viste at de som fikk belønning for prestasjonene var mye mindre tilbøyelig til å leke videre med stoppeklokketesten senere.

I forsøket ble hjerneaktiviteten målt og forskerne fant flere intresante spor av undermineringseffekten.

Når det gjelder arbeidsmarkedet, så kan det tyde på at belønninger er et problematisk middel når det gjelder å få folk til å arbeide mer eller bedre.

Les hele saken på forskning.no.

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken. Enkeltutgaver av Personal og Ledelse kan du kjøpeher.

"