stjerner

Slik beholder du stjernemedarbeiderne

Penger alene er sjelden nok til å få de aller beste medarbeiderne til å bli stående på lønningslista særlig lenge. Skal du holde på stjernene, trengs en bredere palett med virkemidler.

Publisert

De virkelige toppmedarbeiderne er enkle å få øye på, men de er desto vanskeligere å beholde. Ikke bare er de produktive. De er også nyskapende og kreative samtidig som de friksjonsløst får unna den daglige dont. Dette er medarbeiderne som er mest interessert i å lære noe nytt hele tiden.

Ikke rart at dette også er medarbeiderne som oftest får tilbud fra konkurrenten over gata.

Beholde dem lengerWorkforce Management skriver om mulige virkemidler som står til HR-sjefens rådighet dersom man ønsker å beholde stjernemedarbeideren litt lenger enn man ellers ville gjort. Magasinet regner de 10 prosent dyktigste som stjernemedarbeidere.

Det viktigste rådet er å glemme et ensidig fokus på penger. Selvsagt er lønnsnivået alltid en del av pakka, men det amerikanske HR-magasinet mener at du aldri vil klare å kaste så mye penger etter en stjernemedarbeider at det i seg selv vil hindre personen i å ta med seg begavelsen sin og gå.

Regler og retningslinjerDet er flere årsaker til dette. En av dem er at bedriftens regler og retningslinjer uansett vil begrense deg så mye at du ikke vil kunne tilby så mye penger som eventuelt skal til.

Selv i USA - hvor lønnsforskjeller er langt mer akseptert og alminnelig enn i Norge - lønnes ikke toppmedarbeidere høyere enn 5,7 prosent over gjennomsnittet, ifølge undersøkelser som det amerikanske magasinet gjengir. Og det er ikke nok til å beholde dem. Da må du i tilfelle opp i 20 prosent over snittet, ifølge Workforce Management.

Konkurrentens lommebokFlere gode grunner taler for å holde lønnsnivået noenlunde jevnt i organisasjonen. Man kommer fort til en misnøyeterskel om man lar noen slippe urimelig langt foran de andre.

Men det vil alltid være en konkurrent på den andre siden av gata som vil ha muligheten til å bla opp det som skal til for å sikre seg din stjernemedarbeider. Å gi svært gode lønnstilbud er alltid lettere i en rekrutteringssituasjon enn underveis i et ansettelsesforhold.

Fire gode rådWorkforce Management gir fire konkrete råd som skal øke sannsynligheten for at stjernemedarbeideren finner det attraktivt å bli værende lenger - uten at det handler om lønn.

1: Tilby læring Sørg for at minst ti prosent av stjernemedarbeiderens arbeid handler om å lære noe nytt. Dette handler om å spille på stjernens egenskaper og behov for å være nyskapende og kreativ, samtidig som personen får en opplevelse av å bli vist tillit og ansvar.

Skulle medarbeideren tenke på å bytte jobb, er det ikke sikkert at hun får det samme armslaget der - selv om lønna er høyere.

2: Tilby en spennende mentor Se om du kan kople stjernemedarbeideren din med en dyktig og erfaren mentor som har noe å lære henne. La dem få jobbe sammen med det som har med den kreative delen av arbeidet å gjøre. Berikende, faglige fellesskap kan være like effektive som lønnstillegg når det gjelder å beholde gode medarbeidere.

3: Tilby prosjektarbeid Stjernemedarbeidere liker å ha minst ett prosjekt gående som peker ut over de daglige oppgavene. Finn slike oppgaver til dem, og sørg for at de får gode og utviklende tilbakemeldinger underveis.

Pass på å gi dem offentlig anerkjennelse for den viktige jobben de gjør. Dermed bidrar du til å bygge opp statusen deres i egne og andres øyne - uten at det koster noe.

4: Vis at du strekker deg Selv om penger i seg selv ikke er nok for å beholde stjernemedarbeideren, er det viktig at du viser at du virkelig gjør det som er mulig og at du strekker deg så langt du kan og litt til. Sørg i hvert fall for at det som er tilgjengelig av frynsegoder og fordeler kommer på plass.

Powered by Labrador CMS