Leif Jarle Theis er generalsekretær i Kirkens SOS

Færre på vakt – men svarer like mange

Kirkens SOS stengte alle lokaler på fredag og har omdirigert hele tjenesten til kvalitetssikrede hjemmekontor. - Til tross for enorm omorganisering og kriseberedskap, har vi klart å holde svarprosenten oppe, og er for mange et viktig holdepunkt når mye annet er stengt, sier generalsekretær Leif Jarle Theis.

- Det er gledelig at vi klarer å svare mange, og holde på kapasiteten vår som Norges største krisetjeneste, men pågangen er så stor nå at det likevel er mye kø, fortsetter han.

Stor uro rundt korona

Antall innkomne anrop den siste uken har holdt seg stabilt, på rundt 700 daglig – og selv om det har vært færre på vakt siden fredag, har de greid å besvare like stor andel av samtalene som i dagene før, påpeker Theis videre. Andel henvendelser som omhandlet koronasituasjonen har derimot økt kraftig.

- Det er mange som ønsker å prate med oss på grunn av korona. Det kan være frykt for sykdommen i seg selv, eller fordi de er isolerte, ensomme og redde. For mange var samtaler med psykologer, eller det å få dratt på skole og jobb, de eneste holdepunktene i en tung hverdag, og det oppleves forferdelig tungt at dette nå er borte. For noen er vi nå det eneste som holder dem fra å ta livet sitt, sier Theis.

Kvalitetssikrede hjemmekontor

Han forklarer videre at det derfor fortsatt jobbes intenst for å få klargjort flere til å ta vakter, slik at flere kan få svar. Vanligvis blir Kirkens SOS sin tjeneste på telefon, melding og chat besvart fra lokaler og vaktrom rundt om i landet, men da helsemyndighetene rådet alle kontorer til å stenge i forrige uke, så Kirkens SOS seg nødt til å finne alternative løsninger.

- Det er utrolig viktig for oss at de frivillige ikke er alene på vakt, men at de har andre å støtte seg på etter tunge samtaler. Derfor har vi opprettet kvalitetssikrede hjemmekontor med trygge digitale vaktrom der flere sitter sammen, både ansatte og frivillige, og besvarer henvendelser. Det var essensielt at vi fikk til en sånn løsning slik at de kan få støtte under vakten, sier Theis.

Viktig å holde tjenesten åpen

Han legger til at han er stolt over innsatsen til både de ansatte og de frivillige i denne perioden, og at de på kort tid har fått til en ekstraordinær løsning som ivaretar SOS-tjenesten.

- Grunnen til at vi ikke har den bemanningen vi ønsker nå, handler absolutt ikke om mangel på engasjement fra de frivillige, men om alt arbeid det er med å sette opp og legge til rette for hjemmekontor.

Theis understreker viktigheten av at tjenesten til Kirkens SOS holder åpent nå.

- Våre ansatte og frivillige jobber nå natt og dag, og melder om mye takknemlighet fra innringerne og innskriverne våre. Folk trenger noen å prate med og kjenne at de ikke er helt alene når alt rundt er stengt og lukket. Nå gjelder det å holde oppe livsmot og medmenneskelighet, i en for mange usikker og håpløs situasjon, sier Theis.

Powered by Labrador CMS