Bjørg Tomlin trives utmerket i en av gamingstolene. IT-bedriften tilpasser seg den yrkesgruppen man trenger for å holde trykket oppe i rekrutteringen. Bransjen har behov for arbeidskraft.
Bjørg Tomlin trives utmerket i en av gamingstolene. IT-bedriften tilpasser seg den yrkesgruppen man trenger for å holde trykket oppe i rekrutteringen. Bransjen har behov for arbeidskraft.

- Hva er galt med å være flink?

I Upheads kårer de beste selger og månedens medarbeider som i mange andre bedrifter. Men de er nok den eneste som kårer årets IT-nerd: Tittelen som henger aller høyest blant de ansatte.

Publisert

Nerd er neppe det ordet de fleste av oss vil bli forbundet med. I daglig bruk er det stort sett brukt nedsettende om personer som er spesielt faglig dyktige på ett område, men helt hjelpeløse på andre.

– Hva er galt med å være flink? Spør Bjørg Tomlin, administrerende direktør i IT-selskapet Upheads på Forus utenfor Stavanger.

UPHEADS

· En av Norges fremste IT-leverandører.

· Etablert i 1995.

· Fikk navnet Upheads i 2014 etter å ha blitt skilt ut fra Netpower Consulting.

· Leverer alle typer IT-løsninger, blant annet skytjenester og løsninger som digitaliserer og sikrer hele virksomheter.

· Satser stort på personlig oppfølging og verdifull investering for kunden.

· Hovedkontor på Forus utenfor Stavanger, med avdelinger i Bergen, Haugesund, Oslo, Hamar og Trondheim.

· Over 100 medarbeidere og er i fortsatt vekst.

Hun digger dem – disse menneskene som ufortjent har blitt stemplet i tidlig alder som lite tilpasningsdyktige, introverte og mest interessert i å sitte dypt konsentrert i sin egen verden.

Det beste av alt er at Bjørg også har funnet at de gjør nytte for seg på en arbeidsplass. Mer enn det også – de er arbeidsplassen.

En ren hedersbetegnelse

I Upheads har nerdene fått sin velfortjente plass. De yngste som rekrutteres kommer ikke alltid inn døra av seg selv, det kan skje ved at noen bekymrede foreldre tar kontakt, eller at skolen de er en del av har søkt om læreplass etter gjennomført skolegang.

Begge deler er greit. Det er det første møtet som avgjør.

– Hva vi ser etter? Først og fremst holdning. Den legger vi mye vekt på, kanskje må vi lokke den litt fram. Men da får vi se personligheten også. Vi er generelt på søken etter folk som vil noe, som ønsker å utgjøre en forskjell og som ser sultne ut, sier Bjørg i et forsøk på å forklare hvorfor det er viktig også å gi gamerne fra kjellerne en sjanse.

– Vi tar inn 3-4 lærlinger i året, de får to års opplæring og erfaring her hos oss. Hvis de gjør det bra, forstår oppdraget vårt og har god progresjon, så kan det ende med ansettelse. Og stort sett går det bra, konstaterer hun, og ler hjertelig godt.

Dette trives hun med. Dette er arbeid med mening.

Rett ut i virkeligheten

Så er det ingen kjære mor da, det å bli en del av Upheads – i hvert fall ikke for dem som hadde sett for seg et liv i fred og fordragelighet foran pc-skjermen.

For i de moderne lokalene i 3. etasje i et av de mange kontorbyggene på Forus – bare et langt driverslag unna landets mest åpne golfbane og Sola lufthavn – havner nykommerne rett på servicedesken. Det er bare å sette seg ned og bli venn med telefonen. Lære seg til å svare på spørsmål og finne løsninger.

– Det er lite teori, og nesten rett ut i praksis. Men det er en viktig start, konstaterer Bjørn Tomlin, før hun fortsetter:

– På to år skjer det helt sinnssykt mye med disse ungdommene. Når de kommer opp i 19-20 års alder er de blitt noe helt annet enn den særdeles umodne, forsiktige og lavmælte personen som knapt gjorde seg synlig. Det blir gjerne ikke det du trodde i utgangspunktet. Vi har fått noen nye voksne med på laget.

En del av Upheads

Nerdene finnes jo over alt, når vi ser litt nærmere etter. Hun er selv en av dem på sine områder. Rundt seg i hverdagen har hun mange.

Det skulle være unødvendig å skrive at Bjørg Tomlin er noe så sjelden som en kvinnelig toppleder i IT-bransjen. Men det er fortsatt slik.

– Det var mye tung og bra faglig kompetanse i selskapet da jeg kom hit for 3,5 år siden. Min oppgave, sammen med lederteamet, var å sørge for at Upheads kunne vokse, og da måtte vi endre på ganske mye, forklarer hun.

Det hun hadde med seg i kofferten etter lederposisjoner i Telenor og Lyse/Altibox var selvsagt verdifullt så det holdt, men ikke nødvendigvis direkte overførbart. Hun måtte finne Upheads kjerne, og gjøre seg kjent med den.

- Jeg speed-datet alle, brukte en halv time på hver av de ansatte. Oppgaven var å få vite om de tre mest positive trekkene ved bedriften og tre konkrete forbedringsområder.

Tips til organisasjon

Det gjennomgangen avslørte var at mye av ansvaret var plassert på toppen, veldig lite nedover i organisasjonen.

– Det lå en forventning der om at jeg blant annet skulle ta medarbeidersamtalene. Ikke med mine nærmeste ledere, men med alle ansatte. Vi var riktig nok færre da enn nå, men det gikk jo ikke. Ansvaret var virkelig plassert på toppen for det aller meste. Joda, fagansvar var delegert ned, men ikke personal, minnes hun.

Hele organisasjonsstrukturen og tilhørende ansvar er blitt endret og justert flere ganger etterpå.

– Vi hadde gode støttesystemer og operativ kontroll, men veldig lite struktur, ingen ledergruppe som fungerte, og beslutninger som ofte ble tatt ved kaffemaskinen. Vi måtte snu oss helt rundt og få ansvaret fordelt nedover i organisasjonen, ellers kunne vi ikke beholde ambisjonen om å vokse.

Laget en lederskole

Toppsjefen liker å være sammen med folkene sine, og gjerne hjelpe til med å forme flere gode ledere.

– Vi har rigget møteplasser, hvem som deltar hvor og hva vi skal dele med hverandre. Det er ingen gode grunner til å bruke tid på interne møter hvis vi ikke har behov for det, men det er viktig å sikre at alle er med på det vi skal oppnå og forstår retningen. Da jeg skulle sette sammen en ledergruppe måtte jeg sikre at de ikke utelukkende var bestående av mennesker som meg selv. Vi måtte både ha med idémakeren, den som evner å omsette det vi bestemmer oss for, og den som stiller kontrollspørsmålene til slutt.

Jeg speed-datet alle, brukte en halv time på hver av de ansatte. Oppgaven var å få vite om de tre mest positive trekkene ved bedriften og tre konkrete forbedringsområder.

Det var tidligere naturlig nok et umodent lederskap. Upheads måtte gjennom lederopplæring for å gjøre sine mest betrodde medarbeidere ansvarlige og trygge nok i rollen.

– Vi jobber med hva det innebærer å være leder. Fire ganger i året holder vi samlinger, og vi har gått steg for steg for å bli nettopp mer modne som organisasjon. Det må vi for å kunne takle fortløpende omstillinger og vekst.

Bygget eget gamingrom

IT-bransjen har hatt en unormalt høy vekst, i første rekke fordi det skrikes etter nye digitale løsninger i nærmest alle deler av arbeidslivet. Det er rift om folkene, ekspertene og kompetansen.

– Det er dyrt å finne folk som allerede er etablert i arbeidsmarkedet. Hvis de skal bytte beite, så gjør de det gjerne fordi det er bedre betalt. IT-bransjen er allerede høyt lønnet. Så derfor må vi tenke annerledes.

Det innebærer egen rekruttering, som eksempelvis gjennom den allerede nevnte læreordningen. Men Upheads henter inn ressurser på vanlig måte også.

– Innenfor IT er det generelt få damer. Vi sliter med å få inn flere. I ledelsen har vi 40 prosent kvinner, mens i bedriften totalt sett er det bare 18 prosent kvinner. De tekniske rollene er tyngre å bekle med kvinner. Innenfor utvikling med lengre utdannelse kommer gjerne jentene, men med bakgrunn i IKT som yrkesfag er det stort sett bare gutter.

Fra trening til E-sport

Felles for dem alle er at de liker pc. De liker spill, de er oppvokst med det en hel generasjon foran dem i løypa har sett ned på, og bare fnyst av.

– I Upheads er vi i dag mange ulike personer med ulik kompetanse, fra tungt tekniske personer, dyktige selgere og unge lærlinger. Jeg har snakket med dem om at vi dekker treningstilbud og har fått sånn passe interesse rundt det. Da slo det oss i fjor at det jo er en annen bedriftsidrett vi bør ha hos oss, nemlig E-sport. Det viste seg at dette var en interesse som traff veldig mange, på tvers av alder og avdelinger. Noen ildsjeler etablerte et eget E-sport lag og vi har hatt flere LAN party på jobb. For å gjenspeile hvem vi er og for å lettere rekruttere nye medarbeidere gjorde vi et av møterommene om til gamingrom. Gaming er blitt stuerent – i hvert fall i Upheads!

Alle vil bli Årets Nerd

Når alle gjør sitt beste gjennom å få utfolde seg og sitt potensiale i forutsigbare rammer, så handler det om å bli satt pris på.

– Alle vil bli Årets Nerd. Det er vår største hedersbetegnelse. Og alle kan være med i kampen om å få den, fordi vi alle er kvalifisert til å være nerder, forklarer Bjørg Tomlin.

Det henger høyt å bli Årets Nerd. Du må ha levert på målene, gitt det lille ekstra og utmerket deg på ditt område, økt kompetansen, gjerne gjennom sertifisering, vise holdningen «jeg fikser det» i praksis – det er mye som skal på plass før ledelsen i Upheads finner nerden sin hvert år.

Men når han eller hun er funnet, så holder Upheads skikkelig fest med partner og stor feiring.

Ja, selvsagt når koronaen er over.

Powered by Labrador CMS