rock konsert band bredde
rock konsert band bredde

Tenk som rockestjerner!

Trendforsker Ståle Økland har fulgt åtte store norske band i to år og mener næringslivet har mye å lære av bandmentaliteten.

Publisert

(Ill.foto: Karine H. Henriksen)

Rockeband er småbedrifter uten sjefer som elskes av kundene. Trendforsker og gründer Ståle Økland har undersøkt hva det er som gjør at disse bandene lykkes.

Økland har blant annet sett nærmere på hvordan de motiverer staben, hva som gjør at de holder en høy kundelojalitet, hvordan de tar raske beslutninger og hvordan de håndterer fleksibilitet. Det melder NHO på sine nettsider.

Forskeren oppsummerer i sin bok Trendmania med ni punkter som næringslivet kan lære av:

1. Rockeband klarer å motivere band-medlemmer og fans gjennom helt andre metoder enn tvang. "Mens folk som min bror skifter ut sin bank annenhver måned, får rockebandene folk til å løpe rundt i byen og dele ut løpesedler for dem gratis" 2. Rockeband teller ikke arbeidstimer. 3. Rockeband-medlemmer er nesten aldri sykemeldt. "Vokalist Janove Ottesen i Kaizers Orhcestra har avlyst én konsert på 20 år" 4. Alle har lik eierandel. "Man vinner sammen, taper sammen, jakter sammen og deler byttet sammen". 5. Lite byråkrati gjør at man tar raske beslutninger. "Back-stage taes raske avgjørelser". 6. Ingen streiker. 7. Bandene har felles ambisjonsnivå. "Trommiser som ikke vil være med på 200 konserter i året, får ikke være med i bandet". 8. De følger drømmene. "Den verste skrekken for rockere er å ha hatt muligheten til å bli store, men ikke tatt sjansen" 9. Du må elske for å bli elsket. "Hvor mange bedrifter flørter med sine kunder? De behandler dem som sin familie".(NHO)

"
Powered by Labrador CMS