kollegaer 1
kollegaer 1

Klar for din første ansettelse?

 Overgangen er stor fra å være enslig gründer til å bli arbeidsgiver og leder. Den første ansettelsen er en kritisk fase i en virksomhets utvikling, og ofte går det galt. Her er noen gode råd som hjelper deg å unngå fellene.

Publisert Sist oppdatert

Det skjer svært ofte at den første som blir ansatt i en virksomhet for å jobbe sammen med eieren og grunnleggeren, forlater jobben etter kort tid. Ofte mangler personen den kompetansen som det faktisk er bruk for.

Feilansettelser er dyrt, ikke minst i små virksomheter. Derfor gjelder det å finne riktig person på første forsøk.

Supplere, ikke klone

En vanlig feil er at bedriftslederen ser etter en person som likner på seg selv, ut fra en vag og feilaktig forestilling om at man da vil kunne jobbe dobbelt så mye.

I stedet bør man skyve ønsket om en kloning av seg selv til side og sette seg ned og analysere nøye hva man faktisk har bruk for - som supplement til seg selv.

Det er lurt å være så konkret som mulig når du planlegger ansettelsen. Skriv en liste over alle arbeidsoppgaver i virksomheten og bestem deg for hvilke oppgaver du selv vil fortsette med og hvilke du ønsker eller trenger hjelp til.

Husk: Du skal lede!

Det er også viktig at du tenker gjennom din egen rolle. Husk at når du ansetter noen, blir du automatisk en leder. Du havner i en rolle hvor du må kommunisere hele tiden. Hvordan skal denne kommunikasjonen foregå, og hvordan skal arbeid og samarbeid organiseres? Hvordan skal den ansatte involveres i virksomheten som fram til nå bare har vært din?

Tenk gjennom dine egne vaner og rutiner. Må det skje endringer for å imøtekomme behov hos en ny medarbeider?

Assistent eller partner?

Finn ut hva slags medarbeider og hvilke kvalifikasjoner du ønsker og trenger. For eksempel: Er du ute etter å få hjelp og assistanse til rutiner og drift slik at du selv kan konsentrere deg om kunder og utvikling? Eller ønsker du tilførsel av en fagperson som kan arbeide parallelt med deg?

Vær presis når du formulerer krav og innhold i stillingen. Tenk nøye gjennom hvilke ansvarsområder du vil ønsker å gi fra deg.

Unngå eget nettverk

Husk: Jo høyere kvalifisert, dyrere og mer betrodd medarbeider du ansetter, desto større risiko løper du - både for at personen stikker av med kundene dine og for at du blir helt avhengig av at vedkommende er der.

Vær forsiktig med å rekruttere i ditt eget nettverk, faglig eller privat. Det kan gjøre eventuelle konflikter svært vanskelige og kompliserte.

Spill ball med noen

Underveis i prosessen, for eksempel når du skal intervjue søkere til stillingen, kan det være lurt å ta med seg en bisitter - for eksempel en annen bedriftsleder i nettverket ditt.

På den måten får du noen å drøfte ansettelsen med før du fatter beslutningen din, og du får et bedre beslutningsgrunnlag.

Kilde: Erhvervsbladet.dk/Væksthus Nordjylland

"