Mange selskaper knyttet til skipsfart jobber knallhardt for å gjenopprette tillit og sikre trygghet for både mannskap og passasjerer.
Mange selskaper knyttet til skipsfart jobber knallhardt for å gjenopprette tillit og sikre trygghet for både mannskap og passasjerer.

Enklere smittevern for mannskap og passasjerer

Sikkerheten for de ansatte ombord på skip skal bli større, og risikoen for passasjerene skal bli mindre. Norskutviklet digitalt system hjelper til.

Adonis AS, en verdensomspennende leverandør av HR og lønnssystem, utvikler nå en ny funksjonalitet for å hjelpe rederier med å bekjempe risiko for virusinfeksjoner mellom mannskap og passasjerer når de forbereder seg på å gjenoppta seiling igjen etter Covid-19-pandemien.

Forbereder en tryggere seilas

Helse og sikkerhet for mannskap og passasjerer kommer til å få et helt annet fokus enn tidligere. Adonis har moduler som ivaretar en rekke personaladministrative oppgaver ombord, inklusive arbeids- og hviletidskontroll, alarmrulle og lignende. Selskapet har innledet et samarbeid med noen av de ledende aktørene i markedet for å snarest få på plass ny funksjonalitet på dette området.

IR-skanning av kroppstemperatur

Adonis TimeClock, en modul for elektronisk tidsregistrering som benyttes på ulike oppmøtestasjoner og ved gangvei ombord på skipene, utvides til å inkludere infrarød temperaturskanning. Hvis kroppstemperaturen overstiger forhåndsinnstilte nivåer, utløses et varsel slik at tiltak for å løse eventuelle helseproblemer kan iverksettes. Personen vil da ikke kunne fortsette innsjekkingen.

Sjekklister før ombordstigning

I tillegg introduserer Adonis sjekklister før ombordstigning som en del av ansattportalen, Adonis Employee Portal, som mannskapet har tilgang til før ombordstigning.

Gjennom denne funksjonaliteten kan selskapet formulere egne spørsmål som for eksempel: Har det vært noen tilfeller av Covid-19 i familien? Har du vært i karantene de siste fire ukene?

Basert på svarene, kan varsler genereres og sendes til planleggere og personalansvarlige på land og ombord.

Hvert selskap vil kunne skreddersy hele prosessen frem mot ombordstigning for å sikre at den er i tråd med egne retningslinjer og prosedyrer.

(Adonis/NTB Kommunikasjon)