10 tips til deg som jobber på hjemmekontor

Det gir stor frihet å jobbe på hjemmekontor, men det kan også by på utfordringer. Her er ti gode råd til deg som jobber hjemmefra.

Publisert

1. Ha kontortid: Hjemmekontor gir friere rammer og større fleksibilitet. Noen trives veldig godt med denne friheten. Andre gjør det ikke. Informer folk rundt deg om at du har kontortid. Respekter også din egen arbeidstid. Når du har fri, da har du fri. Velger du å jobbe i helger og på kveldstid, da er det ditt valg, men vær obs hvis du merker at du jobber for mye. Det kan gå ut over både effektivitet og familieliv.

2. Ta pauser: Noe av det vanskeligste med hjemmekontor er å ta pauser. På arbeidsplassen får du naturlige avbrekk på møter, i samtale ved kaffemaskinen og i lunsjen. På hjemmekontoret må du ta initiativ til pausene selv. Ofte jobber man for lenge i ett strekk uten å ta pause. Da synker effektiviteten utover dagen.

3. Sørg for at du har riktig arbeidsstilling, bra belysning etc. Men gjør også hjemmekontoret til en hyggelig arbeidsplass; et sted hvor du trives og kan ha orden i sakene.

4. Ta hyppige backup: Ta backup av det du har gjort i løpet av dagen. Det er ikke alltid like lett å få datahjelp på hjemmekontoret som på jobben.

5. Bruk fleksibiliteten: På hjemmekontoret kan det gå hele arbeidsdager uten at du ser eller prater med et eneste menneske. Da kan man føle seg isolert og ensom. En løsning er å jobbe deler av dagen et annet sted, for eksempel på bibliotek eller på cafeer.

6.Jobb flere sammen: Hvis du kjenner andre som har hjemmekontor kan du avtale at dere veksler på å jobbe hjemme hos hverandre eller at dere møtes for å jobbe på café, bibliotek eller liknende.

7.Tekniske hjelpemidler: Gjør det enkelt for deg selv. Mange som har hjemmekontor reiser mye. Kjøp for eksempel en liten PC eller Mac som er enkel å ha med på reise eller hvis du skal jobbe på café. Den store maskinen kan du ha på hjemmekontoret.

8.Beveg deg: På hjemmekontoret blir det enda mindre bevegelse enn på jobben. Du får heller ikke turen til og fra jobb. Bruk minst en av pausene i løpet av dagen til å gå deg en tur.

9. Planlegg dagen: På hjemmekontor har du stor frihet, på godt og vondt. Det er viktig å være strukturert og det er helt opp til deg å lage denne strukturen. Hvis du har en tendens til prokrastinering, at du ofte utsetter ting du vet at du burde gjøre, da er det ekstra viktig å lage en arbeidsliste og finne måter å strukturere dagen på.

10.Start dagen: Ikke gå rundt i joggebukse og en gammel trøye selv om du har hjemmekontor. Start dagen slik som du ville ha gjort om du skulle reise til kontoret. Det gjør noe med deg at du er kledd for jobb.

Powered by Labrador CMS