Gå deg friskere
Gå deg friskere

Fysisk aktivitet hver dag forebygger hjertesvikt

Daglig trening på 30 minutter kan redusere risikoen for hjertesvikt med 46 prosent. Det kommer frem i en ny svensk studie.

Publisert Sist oppdatert

(Ill.foto: Colourbox) For å få inn fysisk aktivitet i hverdagen kan en enkelt ting som å gå eller sykle til å fra jobb hver dag være med å bidra til en bedre helse.

Hjertesvikt er en vanlig og alvorlig sykdom som står for rundt to prosent av de totale helsekostnadene i industrialiserte land. Risikoen for å dø innen fem år etter diagnose er 30 til 50 prosent.

Ved å trene på et moderat nivå over en time, eller trene hardt i 30 minutter om dagen, kan en person redusere risikoen for hjertesvikt med 46 prosent. Det kommer frem i en ny studie ledet av forskere ved Uppsala Universitet i samarbeid med forskere ved Karolinska Instituttet. Svenske forskere har studert 39 805 personer i alderen mellom 20 og 90 år som hadde hjertesvikt da studien begynte i 1997.

Forskerne så at gruppen som drev med mer enn en time moderat aktivitet, som jogging eller svømming, eller 30 minutter med hard trening dagen, hadde 46 prosent lavere risiko for hjertesvikt enn de med lavest aktivitet.

De kunne også se at fysisk aktivitet i så måte var like gunstig for menn som for kvinner. - Du trenger ikke løpe maraton for å oppnå fordelene ved fysisk aktivitet. Vi så at selv fysisk aktivitet på et lavere nivå kan ha positive effekter. Fysisk aktivitet reduserer mange av de risikofaktorer for hjertesykdom, som igjen reduserer risikoen for hjertesvikt og utviklingen av andre hjerte- og karsykdommer, sier Kasper Andersen som er lege ved Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Uppsala.