Finansminister Siv Jensen og skattedirektør Hans Christian Holte med prosjektmedarbeider Grethe Holterhuset på lanseringen av Næringsrapport skatt, en ny løsning som sparer tid for mindre bedrifter. Næringsrapport skatt åpner 31. mars og er et av Skatteetatens prosjekter for forenkling for næringslivet. (Foto: Thomas Brun / NTB produksjon)
Finansminister Siv Jensen og skattedirektør Hans Christian Holte med prosjektmedarbeider Grethe Holterhuset på lanseringen av Næringsrapport skatt, en ny løsning som sparer tid for mindre bedrifter. Næringsrapport skatt åpner 31. mars og er et av Skatteetatens prosjekter for forenkling for næringslivet. (Foto: Thomas Brun / NTB produksjon)

Småbedrifter sparer tid med nytt rapporteringssystem

Skatteetaten har lansert en ny, bedre og enklere løsning for de som driver egen bedrift og gjør rapporteringen selv. Næringsrapport skatt er åpen for små aksjeselskaper og enkeltpersonforetak fra 31. mars, med leveringsfrist 31. mai.

Publisert

Næringsrapport skatt er en ny leveringsløsning som gjør det enklere for foretak å rapportere skatteforhold. Det øker kvaliteten på innleveringen og reduserer tiden bedrifter bruker på rapporteringen.

Mindre tid på skjemaer
De som driver egen bedrift og til nå har brukt de ni mest vanlige skjemaene for rapportering, kan mest sannsynlig bruke løsningen.

– Tidkrevende rapportering til det offentlige gir kostnader for næringslivet. Regjeringen vil at gründere, bedriftseiere og ansatte skal bruke tiden på verdiskapning, og mindre tid på utfylling av skjemaer. Det skal være enkelt å starte og drive bedrifter som kan gi lønnsomme arbeidsplasser. Vi vil at dialogen med det offentlige skal være enkel. Næringsrapport skatt er et glimrende eksempel på dette i praksis, sier finansminister Siv Jensen.

Kan brukes av 100 000

Skatteetaten anslår at den nye leveringsløsningen kan brukes av over 100 000 næringsdrivende. Blant annet frisører, konsulenter, håndverkere, fotografer, musikere, fysioterapeuter, bilmekanikere og mange andre som har eget firma og rapporterer selv.

Tilpasset bedriftens forhold
En Test-deg-selv løsning, på skatteetaten.no, vil hjelpe deg å finne ut om ditt foretak kan bruke rapporten.

Ved å svare på noen spørsmål får du en rapport som er tilpasset bedriftens forhold. For eksempel vil feltene som gjelder bil kun bli synlig hvis du har krysset av for at du bruker bil i din virksomhet.

Opplysningene lagres underveis og enkelte tall vil være forhåndsutfylt til neste år. Det er enklere å rapportere korrekt da løsningen gir deg hjelp gjennom veiledningstekster, hint, eksempler og kalkulator.

– Dette er et av Skatteetatens prosjekter med forenkling for næringslivet. Vi skal lage nye, bedre og enklere løsninger for bedrifter som reduserer tidsbruk og administrative kostnader. Vi skal gjøre det enkelt for dem å gjøre det rett, sier skattedirektør Hans Christian Holte.


I pilotgruppen som testet Næringsrapport skatt, opplevde de fleste som tidligere har levert i Altinn, at de brukte mindre tid. Løsningen er enkel å bruke i følge 88 prosent av pilotbrukerne, og 95 prosent sa de likte å bruke den.

Må levere elektronisk
Fra i år må alle næringsdrivende rapportere elektronisk til Skatteetaten. Dette gjelder også selvangivelsen.

Det er ikke mulig å levere på papir og næringsdrivende kan ikke la være å levere, slik som lønnstakere og pensjonister.

Enkeltpersonforetak må fortsette til selvangivelsen etter at Næringsrapport skatt er fylt ut for å korrigere personlige tall og sende inn. Aksjeselskap er ferdige med innsendingen når de har levert Næringsrapport skatt.

(NTB Info)