- Vi er tydelige på at vår rolle ikke er å avgjøre om folk skal reise eller ikke. Vi forholder oss til én instans, og det er norske myndigheter gjennom UD og Folkehelseinstituttet. Det er de som har forutsetninger til å bedømme hvor det er trygt å reise eller ikke, sier Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring, en del av If.

Dekker avbestillinger i takt med myndighetenes anbefalinger

Europeiske Reiseforsikring mener det er myndighetene som har forutsetninger for å avgjøre hvor det er trygt å reise, og justerer fortløpende dekningen for avbestillingen deretter.

Det ekstreme taktskiftet rundt koronautbruddet de siste dagene har skapt en storm av henvendelser til Europeiske Reiseforsikring.

- Hver dag mottar vi nå 700-1000 henvendelser som dreier seg om koronaviruset og reise. Til sammenligning hadde vi 100-200 den første måneden, da utbruddet bare var påvist i Kina. De aller fleste henvendelsene er knyttet til frykt rundt kommende reiser, sier Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring, en del av If.

Norges største reiseforsikringsselskap opplever i dag en voldsom økning av telefoner knyttet til hvorvidt de også fraråder kundene reiser til hele verden.

- Vi er tydelige på at vår rolle ikke er å avgjøre om folk skal reise eller ikke. Vi forholder oss til én instans, og det er norske myndigheter gjennom UD og Folkehelseinstituttet. Det er de som har forutsetninger til å bedømme hvor det er trygt å reise eller ikke. Vi skal sørge for at kundene våre er ivaretatt, at de vet hva som dekkes og ikke, og samtidig være trygge på at vi dekker avbestillinger til områder UD og FHI fraråder reiser til, sier Handeland.

Powered by Labrador CMS