Tre grunnleggende trekk på arbeidsnarkomani

Vær obs på hvor du har tankene dine og hvor mye tid du frivillig bruker på jobben, råder ekspertene.

Publisert

Les også: Hekta på jobben

I følge Kimberly S. Scott "An exploration of the meaning and consequenses of workaholism" (1997) er arbeidsnarkomani et atferdsmønster som kjennetegnes av tre grunnleggende trekk:

• Å frivillig bruke så mye tid på arbeidsrelaterte aktiviteter at det får negative konsekvenser for sosiale og andre rekreasjonsaktiviteter.

• Å vedvarende tenke på arbeidet selv når de ikke er på jobb.

• Å arbeide ut over de krav som blir forventet av organisasjonen og som er nødvendig for egen økonomi.

Dette kjennetegner en arbeidsnarkoman

I USA finnes det en egen forening for arbeidsnarkomane: Workaholics anonymous.

Dette mener de er karakteristisk for arbeidsnarkomane:

Føler ofte, eller alltid, behov for å få unnagjort flere oppgaver før de kan være fornøyd med seg selv og tillate seg å slappe av.

De fokuser på det de føler at de er forventet å gjøre, og nedprioriterer fokuset på egne ønsker og behov.

De ergrer seg ofte over å måtte jobbe selv om de heller ville hatt fri. Kan velte seg i selvmedlidenhet på grunn av dette, men tar seg likevel ikke det pusterommet som er nødvendig.

Selvbildet baseres i stor grad på hvordan de tror deres prestasjoner blir bedømt av andre.

" Tenker ofte på seg selv enten som de mest intelligente og dyktigste menneskene de vet om, eller som de mest inkompetente ogverdiløse.

Har problemer med å se det riktige bildet av seg selv, og akseptere den de faktisk er.

Gir ofte etter for krav fra personer som de opplever som autoriteter.

Befinner seg ofte i en mini-krise-tilstand. Dette kan bli en flukt for å slippe å kjenne på de virkelige følelsene.

Opplever sjelden ekte sinnsro. Klarer ikke å sette seg ned og bare "være".

Kan være redd for å vise følelser og miste kontroll.

Dømmer seg selv etter hva de oppnår. Må derfor alltid være i en prosess for å oppnå noe for å kunne være fornøyd med seg selv.Tar på seg for mye arbeid fordi de må ha ros fra kolleger og overordnede for å føle seg OK.

Tror at andre vil like dem bedre hvis de fremstår som mer kompetente enn de faktisk er, og jobber fortere og bedre.

Når de får ros fra andre vil de ofte nedvurdere seg selv ved å tro atde ikke fortjener rosen.

Er ofte uærlige om sine tidligere meritter. Nevner ikke nederlag og overdriver suksessene. Tror ikke at andre vil like dem eller respektere dem hvis de bare fremstår som den de er.

(Oversettelsen er kortet ned i forhold til den opprinnelige teksten som finnes på hjemmesidene til Workaholics anonymous: www.workaholics-anonymous.org)

"
Powered by Labrador CMS