På årets tredje ManpowerGroup Forum var Marianne Hagen og Jan Ketil Arnulf som står på hver sin side av vår konsernsjef Maalfrid Brath foredragsholdere om den digitale revolusjonen.
På årets tredje ManpowerGroup Forum var Marianne Hagen og Jan Ketil Arnulf som står på hver sin side av vår konsernsjef Maalfrid Brath foredragsholdere om den digitale revolusjonen.

– IKT er ikke lenger et «one man show»

Professor Jan Ketil Arnulf ved Handelshøyskolen BI kom med klare oppfordringer til ledere av norske virksomheter under ManpowerGroup Forum i Oslo Konserthus 15. september.

Publisert

– Før snakket vi om at ledere måtte kunne folk. Nå må ledere både kunne folk og digitalisering, sier Jan Ketil Arnulf.

– Digitalisering er en helt vesentlig del av planleggingen i alle selskaper. IKT kan ikke lenger outsources eller behandles som en støttefunksjon.

Han refererer til at standardiserte lederroller har hatt en tendens til å skyve ut IKT som en egen ekspertise og produksjonslinje.

– Digitalisering, eller informasjonsteknologi, er nå like integrert i alle arbeidsprosesser som medarbeiderne. Derfor er det like nødvendig å inkludere IKT i alle beslutningsprosesser som menneskelige hensyn.

Ikke et en-manns-show

På spørsmål om hva slags ledelse som vil ta virksomheter gjennom den digitale revolusjonen, er ikke BI-professoren i tvil.

– Begrepet ledelse er i ferd med å gå litt ut på dato. Vi trenger mer presise begreper for hva vi holder på med. Det viktigste er at ledere tar ansvar for bedriftens overlevelse, sier Arnulf.

– Ledelse i dag handler først og fremst om å ta ansvar for å gjøre best mulig bruk av tilgjengelige teknologiske og økonomiske innovasjoner.

Arnulf mener det er avgjørende at ledere snarest inkluderer digitaliseringskunnskap i sin lederutvikling og lederrolle.

– Teknologien utvikler seg for raskt til at noen i organisasjonen kan være spesialist på IKT. Det er ikke lenger slik at IKT-sjefen kan alt og kan kjøre et en-manns-show. Det må ledere ta innover seg.

Må satse på innovasjon internt

Fremtidens forretningsmodeller ligner ikke på de vi kjenner i dag, mener Arnulf. Derfor må virksomheter ha budsjetter og strategier for å utforske mulighetene den digitale revolusjonen byr på.

– Vi vet for eksempel at robotisering vil fjerne de fleste kontrolloppgaver i virksomheter. Lever du av å selge revisjonstjenester, er det for sent å komme på banen når du kan kjøpe en standardisert revisjonsrobot. Da har konkurrenten din allerede laget den.

– Med dagens endringstakt er det utforsking som gir oss mulighet til å tjene penger. Men utforsking er kjempedyrt. Det er vanskelig å tjene penger på noe som ikke har blitt gjort før.

Som eksempel viser han til Steven Sasson, den Kodak-ansatte som fant opp digitalkameraet allerede i 1975. Ledelsen trodde ikke publikum ville være interessert i å se bilder på skjerm, og plasserte Sasson ved en pult i kjelleren. Selv om Kodak senere tjente miliarder på patentrettighetene til Sassons digitalkamera, omfavnet de ikke selv digitalfototeknologien før det var for sent. Kodak gikk konkurs i 2012.

– Å bruke penger på noe som ikke er umiddelbart matnyttig, er mange lederes store skrekk, sier Arnulf.

– Vinnerne blir de som klarer å snu denne tankegangen. De med budsjetter og strategier for å utforske mulighetene den digitale revolusjonen byr på.