Halvor Storstrøm og Atle Bjørklund (Foto: Karine H. Henriksen).
Halvor Storstrøm og Atle Bjørklund (Foto: Karine H. Henriksen).

– Godt å vite at jeg ikke er gått ut på dato

Da Halvor Storstrøm (68) leverte oppsigelsen for å bli pensjonist på fulltid, fikk han tilbud om å fortsette i en fleksibel stilling. Det gir en vinn-vinn situasjon for begge parter.

Publisert

– Jeg synes det gøy når de unge gutta kommer bort og spør meg om hjelp og råd. Da føler du samtidig at du ikke helt er gått ut på dato, sier Halvor Storstrøm som her er sammen med Torjus Solbakken Bjørklund. (Foto: Karine Hildonen Henriksen)

Senioren Halvor Storstrøm tok utdanning som bilmekaniker for 50 år siden. De siste 37 årene har han jobbet i Bærum Biloppretting som ligger på Rud i Bærum. I dag består jobben hovedsakelig av skadetaksering på biler, men også å holde forsikringsselskapene orientert om skadeomfanget.

– Da det ble innført avtalefestet pensjon (AFP) for alle, bestemte jeg meg for å gå av med pensjon. Etter planen skulle jeg bli pensjonist på fulltid fra 1. januar 2011.

Da han leverte oppsigelsen, fikk han tilbud fra sjefen om fortsette i en mer fleksibel stilling.

Uvurderlig arbeidskraft

Daglig leder Atle Bjørklund mener mange seniorer sitter på en uvurderlig spisskompetanse.

– Storstrøm er en ressurs for oss og vi trenger den ekspertisen han har opparbeidet seg etter så mange år i bransjen. Når han da ønsket å ta ut pensjon, og samtidig hadde mulighet å jobbe et par dager i uken tilpasset vi oss det, sier Bjørklund.

Årsaken er blant annet at Bærum Biloppretting har spesialisert seg på reparasjon av store og kompliserte bilskader.

Daglig leder i Bærum Biloppretting, Atle Bjørklund, er godt fornøyd med å ha seniorer i arbeid. Til sammen har bedriften om lag 25 ansatte. Oppdragsgiverne er primært forsikringsselskaper som henviser kundene sine til verkstedet. (Foto: Karine Hildonen Henriksen)

– Det er en type arbeid som svært få andre verksteder kan tilby. Sånn sett skiller vi oss kraftig ut i bransjen, og vi kan ikke sammenlignes med et vanlig merkeverksted.

På grunn av dette, er vi avhengige av å beholde de medarbeiderne som kan det faget vårt så lenge som mulig. Det er ingen enkel jobb å erstatte dem sånn umiddelbart, sier sjefen.

Samtidig er det ingen umulig jobb å erstatte seniorene, men det tar tid.

– Det er absolutt en stor fordel at vi kan bruke seniorene i en overgangsperiode til å lære opp nye medarbeidere på verkstedet, legger Bjørklund til.

For mye teori

Etter 50 års erfaring i yrket er det ikke så rart at engasjementet stiger når vi snakker om gamle dager. På spørsmål om hvorfor det er blitt så vanskelig å få tak i flinke fagfolk i Norge er den erfarne bilentusiasten krystallklar:

– Den største feilen politikerne gjorde var å vedta Reform 94. Da ble det lagt inn så mye teori på bilmekanikerutdanningen at halvparten sluttet til jul. Dagens nyutdannede har ikke like mye praksis som tidligere, og det er et problem.

Halvor Storstrøm har jobbet med bil i en mannsalder år og synes fortsatt det er fint å kunne bidra i arbeidslivet. På opprettingsverkstedet i Bærum blir seniorene blant annet brukt til å lære opp nye medarbeidere i faget. (Foto: Karine H. Henriksen)

God gammel arbeidsmoral

Atle Bjørklund har gjort seg noen tanker om seniorenes stabilitet og sykefravær kontra yngre medarbeidere.

– Både Halvor og den andre senioren vi har i arbeid her er aldri borte fra jobben. De er ikke som dagens ungdom som «kjenner veldig etter» før dem vurderer om dem er friske nok til å gå på jobb.

Sjefen tror det handler om lang livserfaring og god gammeldags arbeidsmoral.

– De som er seniorer i dag har opplevd lange perioder i arbeidslivet der de faktisk måtte på jobb fordi man ikke hadde sykelønnsordninger og trygderetter slik som i dag. Det preger nok deres arbeidsmoral og de setter ofte jobben litt foran seg selv, sier han.

Mer tid og mindre press

Hva er fordelen med at du kan kombinere pensjonisttilværelsen og jobb?

– Jeg har mere fritid til å sysle med ting jeg liker å holde på med, samtidig som jeg kan følge med på hva som foregår i bransjen. Det er rart med det, når du har jobba på et verksted i så mange år er det blitt en stor del av livet, og det er ikke bare å «skru av», sier Halvor Storstrøm.

Les hele artikkelen i Personal og Ledelse nummer 2/2015.

"