1-desember-Vinter
1-desember-Vinter

Hver tredje frykter vinteren

Gruer deg til at mørket senker seg og kulda setter inn? Du er ikke den eneste nordboeren som føler det slik. Her er 8 gode råd mot tungsinnet.

Publisert

Ill.foto: Colourbox

Den danske humanitære helseorganisasjonen Psykatrifonden har gjennomført en undersøkelse som viser at halvparten av alle dansker blir påvirket av den mørke og kalde årstiden. De føler at de har mindre energi i vinterhalvåret og at de blir mindre aktive i forhold til venner og hobbyer. Mange mosjonerer også mindre, holder seg mer innendørs og føler seg trøttere. Hver tredje gruer seg til vinteren, og 1 av 5 føler seg deprimerte og triste i mørketiden.

Kvinner blir i større grad negativt påvirket av vinteren enn menn, og det er flere unge enn eldre som ikke liker vinteren.

Psykatrifonden gir følgende råd for å få en bedre vinter:1. Oppsøk lyset. Vær utendørs så mye som mulig i dagslys. Reis til syden og få sol.2. Prøv lysterapi. Det vil si å sitte foran en lyslampe som gir et intensivt lys. Husk å rådføre deg med en lege. Solarium har ingen effekt.3. Lys opp omgivelsene. Trekk fra gardinene, skru opp lyset hjemme og på jobb. 4. Lad batteriene. Forbered deg til mørketiden ved å få mye lys om sommeren og høsten. Det kan forebygge og gjøre deg bedre rustet til å møte vinteren. 5. Sov godt. Søvn og god døgnrytme er viktig for din mentale helse. 6. Beveg deg. Fysisk aktivitet og mosjon har en positiv effekt på depresjon. 7. Aksepter at du ikke får gjort så mye som du pleier og ikke bebreide deg selv for at ting tar lengre tid. 8. Søk hjelp ved behov. Kontakt legen din hvis depressive følelser tar overhånd.