KONKURS_colourbox1024028.jpg

Synkende optimisme i norske bedrifter

En merkbart synkende optimisme i mange vekstøkonomier varsler om fortsatt usikre tider for det globale næringslivet i månedene som kommer. I Norge har optimismen sunket med 8 poeng siden april 2012.

Publisert

Ill.foto: Colourbox.

Optimismen til noen av verdens ledende vekstøkonomier har sunket betraktelig de siste seks månedene. Det kommer frem i Regus' Business Confidence Index som er basert på synspunktene til over 24 000 ledende forretningsfolk i 92 land.

Til tross for fallet er optimismen i de nye vekstøkonomiene fremdeles mye høyere enn i de veletablerte økonomiene, men fallet bør være et varsku til bedrifter over hele verden om at de fortsatt må være fleksible og forvente ytterligere usikkerhet før man kan oppleve bedre tider igjen globalt.

Spesielt synlig er det at optimismen blant mindre bedrifter har stoppet opp, både i veletablerte og nyere økonomier. Dette er spesielt bekymringsverdig ettersom små og mellomstore bedrifter spiller en viktig rolle for vekst og sysselsetting.

Det disse bedriftene oppgav som de største problemene, var tilgangen til rimelige lån og behovet for å finne kunder. Dette fremhever viktigheten av fleksible forretningstjenester der man kun betaler for det man bruker, slik at bedriften kan forbli fleksibel og smidig.

Viktige funn og statistikk:

- Den globale optimismen har endret seg lite sammenlignet med for seks måneder siden, og har sunket med 2 prosentpoeng til 111 poeng siden april 2012.

- Andelen norske bedrifter som rapporterte om økte inntekter, falt fra 65 prosent i april 2012 til 54 prosent. Fortjenesten falt tilsvarende fra 65 prosent til 45 prosent.

- Bare litt over en fjerdedel av de norske deltakerne i undersøkelsen rapporterte om at de var fornøyde med regjeringens strategier for å hjelpe bedrifter.

(pressemelding)

Powered by Labrador CMS