colourbox_kontorlandskap

Én av tre vil opp og frem

Én av tre yrkesaktive ønsker faglig utvikling og bedre karrieremuligheter. Statoil frister med gratis BI-utdanning. – Et eksempel på en trend der bedrifter bygger sin merkevare som arbeidsgiver, mener professor.

Publisert

Ill.foto: Colourbox.

I en fersk undersøkelse fra Manpower kommer det fram at én av fire norske arbeidstakere er opptatt av høyere lønn. Samtidig er flere enn én av tre, 37 prosent, opptatt av faglig utvikling, utfordringer og bedre karrieremuligheter i forbindelse med jobbytte. – I jakten på de beste medarbeiderne gjelder det å vise seg som en attraktiv arbeidsgiver, sier Peggy Brønn, professor ved institutt for kommunikasjon, kultur og språk ved Handelshøyskolen BI.

Personlig utvikling og utfordringerStatoil Fuel and Retail Norge er i gang med det åttende kullet av talenter som får gratis utdanning ved Handelshøyskolen BI.– Vi opplever at medarbeidere hos konkurrenter søker seg over til Statoil nettopp fordi de har hørt at vi satser på talentutvikling, sier HR-direktør i Statoil Fuel and Retail Norge, Kari Wang Olsen. Talentprogrammet er et eksklusivt tilbud til stasjonsansatte, og ti medarbeidere passerer hvert år nåløyet og får plass på den attraktive utdanningen.

Unik karrieremulighet23 år gamle Hanne Rismo fra Oslo er blant dem som er godt fornøyd med en arbeidsplass som satser på utvikling. Hun er ett av Statoils ti nye talenter, og er i full gang med lederutdannelsen på BI.– Talentprogrammet gir meg en helt unik mulighet, og jeg opplever at mine egne karrieremål og ambisjoner blir ivaretatt, sier Rismo.Etter BI-utdannelsen ønsker hun å bruke kompetansen innenfor Statoil-systemet, og hun tror utdanningen gir henne mange muligheter internt i bedriften.

Employer branding

– Å vise at dette er en bra arbeidsplass overfor potensielle medarbeidere, styrker også bedriftens navn utad, sier BI-professor Peggy Brønn.

Hun forklarer at såkalt employer branding handler om hvordan du selger organisasjonen overfor potensielle arbeidstakere. Særlig norsk offentlig sektor har de siste årene satset på å posisjonere seg for å være et førstevalg for aktuelle jobbsøkere. – Både private og offentlige virksomheter må bygge sin merkevare som arbeidsgiver, sier hun.

Wang Olsen i Statoil Fuel and Retail Norge mener opplæring og utvikling er en god måte å investere i medarbeidere på. – Gjennom talentprogrammet ser vi medarbeidere som opplever å bli verdsatt og satset på, og det bidrar til å gjøre Statoil til en attraktiv arbeidsplass – også for potensielle jobbsøkere, sier hun.

(Pressenytt)

Powered by Labrador CMS