Mobbing-Colourbox

Slik unngår du mobbing på jobben

Mange ansatte sliter med konsekvensene av mobbing, noen har til og med blitt mobbet ut av jobben. Her får du noen gode råd for å unngå mobbing på jobben.

Publisert

Illutstrasjonsfoto: Colourbox.com

Psykologene i Psykologbistand skriver om mobbing på jobben i Personal og Ledelse som kommer ut i disse dager.

Farlige konsekvenser

De psykiske plagene som rammer mobbeofferet er ofte nedstemthet, uro, konsentrasjonsvansker og sterke sinnereaksjoner. Men de kan også få fysiske plager som redusert nattesøvn, muskelsmerter og hodepine. Det mest urovekkende er at 40 prosent av de som blir mobbet går med selvmordstanker.

Som leder har du flere verktøy du kan bruke for å stoppe, eller forhindre mobbing på jobben.

Her er følgende råd til ledere:

1. Utøv god ledelse og forebygg mobbing gjennom klare holdninger og interne strategier for å skape et godt arbeidsmiljø. Lederne må formidle at virksomhetens normer og verdier ikke aksepterer mobbing.

2. Forebygg gjennom å unngå rolleuklarhet. Ha klare beskrivelser av roller og oppgaver.

3. Ha rutiner for å håndtere mobbing.

4. Intervenere så raskt som mulig hvis du som leder får tilbakemelding om at mobbing finner sted.

5. Bidra til å skape dialog mellom partene hvis det er hensiktsmessig. Ikke godta personangrep eller latterliggjøring.

6. Vær tydelig på hva som er uakseptabel atferd hos de ansatte.

Til deg som utsettes for mobbing:

1. Bruk andre som står utenfor situasjonen til å drøfte din opplevelse. Det å få andres tilbakemelding kan hjelpe deg med å sortere følelser og tanker, og gi nødvendig støtte til å gripe an situasjonen.

2. Skriv ned og dokumenter episoder hvor du har opplevd negativ atferd. Skill mellom hva som faktisk hendte, og hvordan du tolket situasjonen. Det å skrive ned kan gjøre det enklere å se situasjonen utenifra, og samtidig gi en oversikt over mønsteret i den negative atferden.

3. Gjør noe med situasjonen før den går ut over selvbildet og helsen.

4. Finn ut hva du trenger for å løse situasjonen, og for å gjenetablere trygghet, tillit og arbeidsevne. Vurder nøye hvilke ressurser du har personlig og hvilken støtte du har i ledelsen før du tar en beslutning. Drøft situasjonen med verneombud eller tillitsvalgt.

5. Det å bli mobbet påvirker den oppfatning du har av deg selv. Søk tilbake til det opprinnelige bildet du har av deg selv som en kompetent og dyktig medarbeider.

Vil du lese hele artikkelen må du følge med i Personal og Ledelse nummer 2 som kommer ut i disse dager. Får du ikke bladet tilsendt kan du abonnere her.

"
Powered by Labrador CMS