Hjemmearbeid med barn
Hjemmearbeid med barn

Hjemmekontor irriterer mest

Selv om erfaring viser at effektiviteten går opp når arbeidstakere vises fleksibiltet, er sjefene åpenbart mistenksom. Og det som irriterer aller mest er at du jobber hjemme.   

Publisert

Illlustrasjonsfoto: Colourbox.com

Stadig flere bedrifter legger opp til utstrakt kundekontakt og hjemmekontorløsninger. Det å kunne jobbe hjemmefra er blitt et utbredt gode i arbeidslivet, men ikke alle er like fornøyd med ordningen. Dette kommer frem i en undersøkelse gjennomført av bemanningsselskapet Proffice.

"Fridag", Chat og tidlig slutt

Det som irriterer sjefene mest er når hjemmekontor blir brukt som en slags fridag. Nærmere 40 prosent av sjefene irriterer seg over dette. Nesten like mange, 37 prosent, irriterer seg over chatting i arbeidstiden. En av ti sjefer irriterer seg over medarbeidere som går tidlig på fredager.

- Ansatte som sluntrer unna jobb når de har hjemmekontor, bruker arbeidstiden til å chatte og tar seg ekstra lange lunsjpauser framprovoserer i størst grad irritasjon hos sjefen, sier Per Bergerud, administrerende direktør i Proffice Norge.

Les også: Mest effektiv hjemme

Små avbrudd kan gi økt energi

Undersøkelsen viser at de ansatte tar seg friheter, likevel holder de seg stort sett unna lederne irriterer seg mest over. Over halvparten av de spurte arbeidstakerne innrømmer at de surfer på nett i private ærend, og tar private telefonsamtaler.

Anders Skogstad, professor ved psykologisk institutt ved Universitetet i Bergen, sier til Dagbladet at vi kan ikke være like effektive hele tiden. Vi trenger noen avbrudd i løpet av dagen.

- Mange får faktisk energi av å gjøre noe annet enn arbeidsoppgavene innimellom, sier Skogstad, som mener slike kreative påfyll kan komme bedriften til gode.

Les også: Hjemmekontor bra for familielivet

Dette irriterer sjefen mest:

" 1. Hjemmekontor.

2. Chatter.

3. En som tar lange lunsjpauser.

4. Jobben holder ansatte med viskelær, lim, kulepenner, blyanter, blekkpatroner.

5. Ordner private ærend.

6. Kommer senere på jobb ved private ærend.

7. Hjemmekontor uten å ha avtale om det.

8. Surfer på nettet på private ting.

9. Private telefonsamtaler.

10. Går tidlig på fredager.

Undersøkelsen er gjennomført av bemanningsbyrået Proffice blant 1168 bedriftsledere og 2343 arbeidstagere i Norge.

(Proffice Arbeids Markeds Analyse)

Powered by Labrador CMS