Sjefen får applaus

Direktøren mangler HR-kompetanse

HR er det området hvor ansatte mener at administrerende direktør har størst behov for faglig påfyll. Det kommer fram i en europeisk undersøkelse om hvordan medarbeiderne vurderer sin øverste sjef.

Publisert

Konsulent- og coachingselskapet Krauthammer, stasjonert i Brüssel, har undersøkt hvordan europeiske arbeidstakere vurderer kvalitetene, holdningene og innsatsen til bedriftens øverste leder.

Les også: Tilbake til start: Hva er coaching?

Cirka 500 personer i hele Europa har deltatt i undersøkelsen.

Trenger HR-coaching

Blant annet er det spurt om hvor man mener administrerende direktør har størst behov for coaching og faglig påfyll. Og det er særlig ett område som peker seg ut: HR.

Bare 33 prosent av de spurte mener toppsjefen er tilstrekelig kompetent på området "human capital development" i dag.

37 prosent påpeker derimot direkte behovet for mer coaching og faglig påfyll. Ikke på noe annet område gir medarbeiderne et like klart råd til direktøren om å forbedre seg.

Beholde motivasjon og talenter

Særlig trenger administrende direktør hjelp til å legge til rette for at medarbeiderne beholder motivasjonen, slik at virksomheten beholder sine talenter.

Les også: Sju treningstips for bedre ledelse

Medarbeiderne føler seg heller ikke overbevist om at karrieremulighetene i bedriften er gode nok eller at roller og ansvarsforhold er tilstrekkelig tydelige i organisasjonen. Her bør topplederen sette seg selv i stand til å gjøre mer, mener de.

Usikre på fremtiden

De spurte er dessuten i stor grad misfornøyde med toppsjefens evne til å sørge for at bedriften klarer å tiltrekke seg de dyktigste medarbeiderne i fremtiden. De er også usikre på direktørens bidrag i forhold til å innfri forventninger og krav fra yngre generasjoner arbeidstakere.

Innenfor HR-feltet skårer derimot ganske høyt når det gjelder evnen til å sikre mangfold i organisasjonen.

Bedre til å lede ledergruppa

Også når det gjelder evnen til å lede sin egen ledergruppe, slik at den tar gode beslutninger i fellesskap og opptrer enhetlig, peker medarbeiderne på et klart forbedringspotensial hos administrerende direktør.

34 prosent mener at sjefen kan trenge coaching på dette området. 37 prosent mener at han er tilstrekkelig kompetent allerede.

35 prosent mener dessuten at administreende direktør trenger innspill for å bli bedre til å takle tilbakemeldinger på en god måte. 29 prosent påpeker behovet for å bli bedre på å legge strategier og gjennomføre dem.

"
Powered by Labrador CMS