sjef gir kritikk (bredde)

Ledere bommer på sluttårsaker

Svært mange ledere bommer når de skal forklare hvorfor medarbeidere velger å slutte i organisasjonen. De tror det handler om dårlig lønn og manglende karrieremuligheter, men i virkeligheten handler det mest om stress.

Publisert

En ny, internasjonal undersøkelse som er gjengitt i australske Human Resources Magazine, viser at medarbeidere oppgir stress som den viktigste og mest sannsynlige grunnen til at de kommer til å slutte i jobben.

Les også: Stressmestring gir en bedre hverdag

Men stress er ikke engang inne blant de fem viktigste årsakene som arbeidsgiverne deres forestiller seg vil få medarbeidere til å si opp. I stedet tror de det handler om slikt som misnøye med lønna, manglende karriereutvikling og dårlige utsikter til å bli forfremmet.

Work-life-balance

Spørreundersøkelsen som er utført av den internasjonale HR-organisasjonen WorldatWork i samarbeid med Watson Wyatt Worldwide, baserer seg på svar fra 946 selskaper over hele verden og totalt 13 000 arbeidstakere.

Studien viser at hvis medarbeidere er fornøyde med stressnivået og balansen mellom arbeid og fritid, vil 86 prosent vurdere at sannsynligheten er stor for at de blir værende.

Les også: Godt privatliv gir god arbeidsmoral

Der man er misfornøyd med stress og "work-life-balance", vil bare 64 prosent oppgi stor sannsynlighet fo rat de blir værende.

Les også: Ledere velger familievennlige bedrifter

- Vi ser her hvordan det frenetiske tempoet i arbeidslivet tærer på arbeidstakere over hele verden, sier Adam Sorensen i WorldatWork til Human Resources Magazine.

Anbefaler arbeidsgiveren videre

Selskaper med moderat stressnivå og gode muligheter til å leve et familieliv utenom jobben, vil også bli anbefalt videre som en god arbeidsplass av sine ansatte. 88 prosent sier det er sannsynlig at de vil anbefale arbeidsgiveren sin til andre, mot 55 prosent der det er misnøye med stress og arbeidspress.

Innfri på belønningssiden

Men det er ikke bare stress og arbeidspress som avgjør medarbeideres lojalitet overfor arbeidstakeren. Evnen til å innfri når det gjelder belønning, er også viktig.

69 prosent av dem som sier at arbeidsgiveren deres lykkes i å innfri og levere på belønningssiden, vil være mer lojale og motiverte overfor bedriften. Bare en firedel av arbeidstakere generelt oppgir en tilsvarende lojaltet og motivasjon.

Sliter med spisskompetansen

Undersøkelsen viser videre at bedrifter over hele verden oppgir å ha problemer med å tiltrekke seg de beste arbeidstakerne.

To av tre selskaper sier de sliter med å trekke til seg de som presterer best, mens 70 prosent sier det er vanskelig å finne medarbeidere som besitter kritisk spisskompetanse. På dette området er det påfallende små variasjoner globalt.

"
Powered by Labrador CMS