Du er her

Søker nye opplevelser på firmaturen

Europeiske storbyer er fortsatt populære reisemål for firmaturer, men turoperatørene ser en tendens til at stadig flere velger nye destinasjoner og unike opplevelser.
Av Redaksjonen
Publisert 27.11.2018 09:49

- Vi har merket en stor oppgang i etterspørselen på firmaturer. Vi øker omsetningen vår med rundt 15 prosent i år, forteller Karin Lampe som er daglig leder i Travel Design AS, som er en av Norges ledende nisjeoperatører innen skreddersøm av gruppereiser, firmaturer og konferanser.

- Vårt mest populære reisemål for øyeblikket er Lisboa, men Gdansk har også vært høyt oppe på listen i år. Milano er populært, blant annet på grunn av kort flytid og mange muligheter for bosted og aktiviteter for eksempel i Cinque Terre og Lago Maggiore.

- Vi ser også at flere og flere ønsker aktiviteter hvor de selv deltar fysisk. Forrige uke hadde vi for eksempel en stor gruppe som syklet downhill på forskjellig nivå i Sintra i Portugal. Det kan også være enklere ting som IPad-rebus, båtturer og liknende.

Vektlegger innhold og opplevelser

- Mindre byer og annerledes opplevelser har vært mer i vinden de siste årene enn de store metropolene, forteller Marianne Reistveit som er daglig leder i Connections AS.

Connections er spesialister på firmaturer, incentives og events for næringslivet. De har base i Sandefjord, men har kunder fra hele Skandinavia og i de fleste bransjer.

Mange har reist mye og ønsker derfor å se nye steder, påker Reistveit.

- Eksempelvis har noen av våre kunder valgt Utrecht i stedet for Amsterdam, Brügge i stedet for Brüssel og Iseosjøen i stedet for Milano. Fellestrekkene er at man vektlegger innhold og opplevelse mer enn attraktive destinasjoner. Norge er også populært og byr på mange flotte aktiviteter som er attraktive i seg selv.

Polen og Spania fortsatt populært

Hva er den aller mest populære destinasjonen for firmaturer?

- Vi har hatt flest turer til Polen det siste året. Det er en prisgunstig destinasjon og man bruker ikke mye tid på ugunstige flytider eller lange reiser, forteller Marianne Reistveit.

- Som en god nummer to ligger Spania som også har mange direktefly fra Norge. Særlig Malaga og Palma har skutt i været som favoritter. Det er kompakte og trivelige byer som er attraktive både i forhold til mat, prisnivå og velvære i form av vær, sol og strand.

Europeiske storbyer holder stand

Peer Gynt Tours er en reisearrangør som i mange år har arrangert firmaturer for norske bedrifter. Ifølge administrerende direktør Finn-Erik Carlsen er europeiske storbyer førstevalget for mange.

- Hovedårsaken ligger nok i variasjonen av opplevelser og ikke minst mulighetene for effektiv flyreise til og fra. De fleste ønsker å få mest mulig ut av turen uten å bruke for mye tid på reise, sier han.

Men også hos Peer Gynt Tours ser de at reisevante nordmenn vil ha nye opplevelser, og det gjelder også for firmaturer. 

- Mange bedrifter har reist mye og jakter nye reisemål. Andre søker noe litt mer spesielt, og da gjerne destinasjoner der de ansatte kanskje ikke har vært tidligere. Eksempler kan være italienske Stresa ved Lago di Maggiore, Kitzbühel i Østerrike eller hyggelige Brighton i sør-England.

- Til syvende og sist avhenger valget av reisemål av hvilke aktiviteter og opplevelser som kan bygges rundt reisemålet, og hva som passer for den enkelte bedrift, sier Finn-Erik Carlsen.

Middag i private hjem

Laila Karlsen er teamleader for konferanser, gruppe- og incentivreiser i Escape Travel som er Norges største ruteflybaserte turoperatør. Også de selger mange turer til storbyer, men ikke bare London og København.

- Vi har stått ansvarlig for mange turer til Madrid, Milano, Bologna, Barcelona, Rotterdam, Dublin og Frankfurt i det siste, men vi ser også at Bordeaux og Poznan kommer, forteller hun.

Escape Travel har også merket at mange kunder har reist mye og ønsker seg noe spesielt også for firmaturen.

- Mange vil ha noe som er annerledes og autentisk, enten det være seg en bortgjemt restaurant eller et konferansested.

- Når det gjelder teambuilding-aktiviteter, så ser vi også viktigheten av fornyelse og kreativitet. Vi har eksempelvis lansert konseptet «Middag hjemme hos» som har blitt svært populært.

«Middag hjemme hos» er akkurat hva det høres ut som. Reisefølget inviteres hjem til lokalbefolkningen og spiser lokale spesialiteter rundt middagsbordet sammen med familien.

- Dette er noe vi kan tilby mindre grupper. Det er en enestående sjanse til å bli kjent med menneskene og kulturen i landet man er på reise i.

 

Nøkkelord