Du er her

Kvinnelige gründere satser \"mykt\"

Kvinner går i andre og "mykere" retninger enn menn når de tar spranget og starter egen virksomhet.
Av ivar@askmedia.no
Publisert 07.05.2007 08:30

Tall fra Danmark viser at de aller fleste selvstendig næringsdrivende kvinner satser innenfor enten forretningsutvikling eller detaljhandel.

Dette mønsteret vil forsterkes de kommende årene i og med at de fleste kvinnelige gründere satser innenfor servicebransjen.

Det er særlig rådgivning, konsulentvirksomhet, coaching, kommunikasjon og klesbutikker at den kvinnelige nyskapningen skjer.

Tradisjonelle skiller - De tradisjonelle skillene mellom menn og kvinner går igjen når de starter for seg selv, sier forsker Helle Thambo til danske Erhvervsbladet.

- Det er typisk at menn er mer interessert i naturvitenskap og matematikk, mens kvinner holder seg til "mykere" fag.

Nytte- eller pengeverdiDet er også en annen forskjell på kvinnelige og mannlige gründere, ifølge danskene. For mens kvinner er mest opptatt av å skape noe nytt og nyttig, er menn mest opptatt av å tjene penger, simpelthen.