Du er her

Kan emojier få deg til å virke mer sympatisk på jobben?

Ifølge Adobes Emoji Trend Report mener hele 78 prosent av emoji-brukerne at du fremstår mer sympatisk hvis du bruker emojier i jobbkommunikasjon. Men husk alle alle meldinger har en målgruppe.
Av Redaksjonen
Publisert 16.08.2019 12:10

Emojier som et gult ansikt gråtende av latter, to hender som foldes i bønn og tommel opp ble for alvor utbredt på verdens smartmobiler rundt 2010. Og da en emoji ble kåret til årets ord av Oxford Dictionary i 2015 kunne bildetegnene nærmest begynne å anses som et språk i seg selv. Men selv om emojier bare kan virke som morsomme og annerledes uttrykksformer, endrer de også måten mennesker opplever og forstår hverandre. Og spesielt på arbeidsplassen kan emojier ha større betydning enn man kanskje skulle tro, ifølge en pressemelding fra  Adobe. 

Adobes Emoji Trend Report kartlegger 1000 amerikanske emoji-brukeres adferd og opplevelser. 78 prosent av disse mener at man fremstår mer sympatisk hvis emojier brukes i jobbsammenheng. 63 prosent mener det bidrar til økt troverdighet og 74 prosent at positive nyheter fremstår som mer oppriktige.  Men dette er altså svarene til de som selv bruker emojier. Før man begynner å bruke emojier til alle på jobben er det viktig å avstemme forventningene mellom emoji-avsender og -mottaker, ifølge Imran Afzal, som marketingsjef i Adobe.

- Emojier spiller en stor rolle i forhold til hvordan venner, familie og kollegaer oppfatter oss og de kan brukes til å forme vårt image positivt. Men som med andre uttrykksformer er det viktig at mottakeren også godtar måten emojier brukes til å kommunisere. I starten er det derfor muligens en fordel å prøve seg frem før man hodestups kaster seg ut i emoji-alfabetet med sjefene, sier Imran Afzal.

 

Nøkkelord