Du er her

HR-folk opplever CV-juks

Halvparten av HR-fagfolk som arbeider spesielt med rekruttering, har selv erfart at man ikke alltid kan stole på de opplysningene jobbsøkere legger fram. Det skriver Personal og Ledelse i den nyeste utgaven.
Av ivar@askmedia.no
Publisert 11.02.2008 14:14

43 prosent av de spurte HR-fagfolkene i en ny, norsk undersøkelse, sier at de selv eller bedriften har opplevd bevisste feil eller grov "pynting" på CV eller dokumentasjon.

Bare 33 prosent sier de ikke har slike erfaringer, mens resten ikke vet.


Bekrefter cv-juks

Den norske undersøkelsen bekrefter dermed bildet som tegnes i en stor, internasjonal kartlegging fra Kelly Services. Der sier en av åtte jobbsøkere at de har latt seg friste til å pynte på CVen i jakten på drømmejobben.


Inntrykket stemmer ikke

Ikke bare forekommer direkte juks. Ifølge den norske undersøkensen gir jobbsøkere ofte et annet inntrykk underveis i rekrutteringsprosessen enn det man får av CV, søknad og annen dokumentasjon.

47 prosent sier de har opplevd dette noen ganger, mens 2 prosent sier det skjer ofte.


"

Manglende samsvar

- Undersøkelsen vår viser at mange faktisk har opplevd jobbsøkere som presenterer direkte falske opplysninger om seg selv, eller at det er manglende samsvar mellom det de skriver og det inntrykket de gir, sier Robert Leite.

Han er daglig leder i Meditor Search, et firma som spesialiserer seg på verifisering av CV-opplysninger og bakgrunnssjekk av jobbkandidater.


Holdninger til verifisering

Undersøkelsen som kartlegger HR-fagfolks erfaringer og holdninger til verifisering og kontroll av jobbsøkere, er utført for Meditor Search i samarbeid med HR Norge.

Spørreundersøkelsen ble tatt opp i desember i fjor blant tidligere deltakere på HR Norges kurs og konferanser om bemanning og rekruttering arrangert i 2006 og 2007. Et hundretall besvarelser kom inn.

Deltakerne i undersøkelsen oppgir mangel på tid og ressurser som den vanligste årsaken til at man unnlater å sjekke dokumentasjon og historikk hos jobbsøkere.


Mangler kunnskap

Over halvparten av de spurte, 54 prosent, mener at deres bedrift ikke har god nok kunnskap om hvordan man sjekker bakgrunn og verifiserer informasjon om søkere.

12 prosent er usikre, mens 34 prosent mener man har den kunnskapen som skal til.

- Undersøkelsen viser at det er en stor usikkerhet i forhold til verifisering og kontroll av jobbsøkere, sier Robert Leite.

- Mange oppgir at de har rutiner og systemer for å kontrollere søkere, men rutinene blir ikke alltid fulgt, og det viser seg at mange kan for lite om dette.


Les mer i Personal og Ledelse

Du kan lese mer om denne undersøkelsen i Personal og Ledelse nummer 1, som snart er ute hos abonnentene. Dessuten får du vite mer om sikkerhet ved rekruttering, og hvordan du praktisk bedre kan ivareta sikkerhetshensynet i ansettelsesprosessen.