Du er her

Fortell hva dere er gode på – men fortell sannheten

Selvfølgelig skal arbeidsgivere fortelle hva de er gode på når de rekrutterer nye medarbeidere, men vær realistisk og fortell sannheten, sier Mads Wildhagen i Academic Work.
Av Redaksjonen
Publisert 04.10.2019 13:28

Mads Wildhagen er markedssjef i rekrutterings- og bemanningsselskapet Academic Work som har spesialisert seg på å rekruttere studenter og nyutdannede som er i jobbsøkerfasen. Han mener at det er viktig at arbeidsgivere markedsfører seg overfor nyutdannede, men det bør gjøres uten å skape feilaktige forventninger til jobben.

- Det man er god på skal man formidle med stolthet, men man må unngå å skape forventninger som man ikke klarer å innfri når den nyansatte begynner i jobben. Som arbeidsgiver må man levere på det man lover i rekrutteringsfasen, sier han.

Skal ikke være alt for alle

Det er viktig at arbeidsgivere definerer hva de er gode på og hvordan de skiller seg ut fra konkurrentene - og markedsfører dette i kampen om de unge talentene. Men man skal ikke sminke virkeligheten, mener han.

- Gi et sannferdig inntrykk av hva dere kan tilby som arbeidsgiver og få frem hvordan det faktisk er å jobbe hos dere. Dere skal være attraktive for de som passer til å jobbe for dere og som har lyst til å jobbe hos dere, men dere skal ikke være attraktiv for alle.

Det å være ærlig i rekrutteringsfasen vil lønne seg på lang sikt, mener Wildhagen.

- Unngå å skape forventninger som ikke innfris. Det fører til bedre arbeidsprestasjon, lengre arbeidsforhold og dermed også en bedre utvikling for bedriften.

Hva er meningen med jobben?

Ifølge Young Professional Attraction Index, en årlig rapport som utgis av Academic Work, er unge jobbsøkere mest opptatt av gode utviklingsmuligheter, utfordrende og varierte arbeidsoppgaver og et godt arbeidsmiljø. Mange virksomheter er flinke til å få fram disse sidene ved jobben når de rekrutterer. Men Wildhagen påpeker at dagens unge også vil oppleve en dypere mening med det de gjør. Innen helse-, forskning- eller bistandssektoren er dette innlysende, men andre virksomheter bør bli mer bevisst på å løfte fram hva og hvem virksomheten er til for.

- Veldig mange bedrifter jobber for en større sak og det må man bli flinkere til å få frem; Hvorfor man gjør det man gjør og hvem man gjør det for. Mange virksomheter har mye å hente på å markedsføre dette bedre overfor nyutdannede.

Bruk medarbeiderne som sannhetsvitner

De som allerede jobber i virksomheten er det beste og mest troverdige ambassadørene.

- Få frem ansatte som kan fortelle historier om hvordan det er å jobbe der. Det er viktig for å attrahere jobbsøkere. Medarbeiderne er de viktigste referansene for bedriften.

- Man snakker om employer branding, men employee branding, der medarbeider faktisk forteller om hvordan det er å jobbe der, det er noe av det viktigste.

Store forventninger

Det er selvfølgelig mange ulike forventninger unge har til arbeidslivet. Men hvis du skal generalisere; Hvilke forventninger har dagens unge til arbeidslivet og har det vært noen endring?

- Først og fremst vil jeg si at de har høye forventninger. Selv har jeg jobbet i 11 år og i løpet av denne perioden har unges forventninger til arbeidsgivere blitt høyere enn da jeg startet å jobbe.

Hva tror du er grunnen til det?

- Jeg tror at unge mennesker i dag knytter identiteten sin til jobben i enda større grad enn tidligere. Derfor har de store forventninger og krav til arbeidsgiveren, men de har også store forventninger til seg selv og er bevisst på at de skal levere resultater.

- Snart kommer også generasjon prestasjon for fullt inn i arbeidslivet og det skal bli spennende å se hva det vil medføre med hensyn til forventninger til arbeidsgiverne.

Faktaboks

Dette legger nyutdannede største vekt på

Academic Work utgir hvert år en rapport som heter Young professional attraction index. Rapporten viser blant annet hva young professionals legger størst vekt på hos arbeidsgiverne. Young professionals defineres som nyutdannede (uavhengig av alder) og de med inntil fem års arbeidserfaring etter endt studie. Resultatene er basert på svarene fra 1 199 respondenter i Academic Work sin database.

Ifølge rapporten fra 2018 er de ti viktigste faktorene ved valg av arbeidsgiver:

  1. Gode utviklingsmuligheter
  2. Vennlige kolleger og et godt sosialt miljø
  3. Utfordrende og varierte arbeidsoppgaver
  4. Gode sjefer/godt lederskap
  5. Fleksibelt arbeidssted og arbeidstid
  6. Innovativt og fremgangsrikt selskap
  7. God lønn og insentiver
  8. Trygt ansettelsesforhold
  9. Selskapets verdier og kultur
  10. Selskapets merkevare og omdømme