Du er her

Christoffer Bergfors fikk prisen for Hållbart Ledarskap i Sverige

Christoffer Bergfors, visepresident og sjef for Max Burgers, ble vinner av årets pris på grunn av sitt sterke engasjement for et bærekraftig næringsliv. Burgerkjeden har siden sin grønne lansering firedoblet salget av grønne burgere.
Av Karine Hildonen Henriksen
Publisert 12.10.2017 10:30

Prisen har vært delt ut siden 1999 og går til en person som utøver et kompetent lederskap og som har bidratt til utvikling av et bærekraftig næringsliv.

Juryens begrunnelse:
» Under Christoffers kreative og håndfaste ledelse har Max Burgers AB utviklet en grønn meny som hadde mer suksess enn de selv våget å håpe på. I 2016 doblet de tilbudet, og lanserte også en helt vegansk burger. I 2017 introduserte Christoffer sammen med sin bror, et nytt skifte og utfordret hele næringen til å bli mer bærekraftig. Selskapet har jobbet systematisk for inkluderings- og integrasjonsproblemer i lang tid, og Max har vist at det er mulig å gjøre verden litt bedre! «

– Det er fantastisk kult og ærverdig å motta prisen for Hållbart Ledarskap (bærekraftig ledelse). Det er en stor anerkjennelse at vårt bærekraftsarbeid inspirerer andre og at vi gjør en forskjell, sier Christoffer Bergfors, visepresident og sjefssjef hos Max Burgers.

Selskapets langsiktige arbeid for bærekraft inkluderer helse, rettferdighet og miljøspørsmål. Som den første restauranten i verden begynte Max å klimamerke sine menyer i 2008, og har siden det kompensert for klimautslippene fra bondens land til gjestenes bord.

Mer lønnsom en noen sinne
Klimakompensasjonen har resultert i 1,4 millioner utplantede trær i Afrika, tilsvarende en binding av karbondioksid som om 160.000 biler sto stille i ett år.

Lanseringen av den grønne burger, lakto-ovo vegetarisk og vegansk, er den mest lønnsomme produktlanseringen noensinne, og som et direkte resultat av det har Max redusert sitt karbonutslipp med 10 prosent per inntjente krone i 2016.

– Vi har aldri vært så lønnsomme, og vi har aldri redusert vår klimapåvirkning så mye som vi gjør nå. Den største årsaken er vår femdobling av grønne burgere på menyen. Det har ført til at vi har firedoblet salget av grønne måltider i 2016. Vi håper at vårt arbeid med klimaet vil bli enda mer effektivt når andre ser at det er lønnsomt å redusere klimapåvirkningen, sier Christoffer Bergfors .

50 millioner mer
Max bruker 100 prosent svensk biff, kylling og bacon. I 2016 betalte selskapet 50 millioner kroner mer for svensk kjøtt sammenlignet med EUs råvarer, som ses som en investering for miljøet og gode burgere. Samtidig er et av selskapets viktigste mål å redusere andelen rødt kjøtt.

– Vårt mål er at i 2022 skal minst halvparten av burgersalget komme fra en burger uten rødt kjøtt. I dag er det omtrent hver tredje, og for to år siden var det bare hver niende. Med andre ord har denne omstillingen gått fort, peker Christoffer Bergfors ut.

Integrering
Max arbeid for å ansette folk som står langt utenfor arbeidsmarkedet startet tidlig på 2000-tallet. Over 150 personer med ulike funksjonelle utfordringer har siden da fått arbeid i Max. De har også jobbet for å tilby nye landsmenn i Sverige et arbeid, slik at de enklere kan tablere seg i det svenske samfunnet.

Om prisen:
Prisen for Hållbart Ledarskap tildeles av NMC Nätverket for Hållbart Näringsliv for å belønne en person som gjennom kompetent ledelse har bidratt til en vellykket bærekraftig innsats. Formålet med prisen er å legge merke til arbeidet med bærekraftig utvikling i svensk samfunn og øke interessen for lederskap på disse områdene.

2017-juryen består av: Anna Gedda, Sustainability Manager, H & M; Håkan Wirtén, generaldirektør, WWF; Johan Kuylenstierna, konsernsjef, Stockholm Miljøinstitutt, Magnus Carlson, kunstner; Sandra Johansson, Reporter, SvD Enterprise; Ylva Öhrnell, styreformann, NMC.

Blant tidligere prisvinnere finner vi: 
Karl-Johan Persson, CEO H & M, og Johan Söderström, CEO ABB Sweden.