Du er her

6 råd for å redusere feilansettelser

Feilansettelser er en stor utfordring for norske ledere, viser en ny undersøkelse fra konsulent- og rekrutteringsselskapet Experis.
Av Redaksjonen
Publisert 07.04.2019 12:04

Experis har spurt 800 ledere om ansettelsesrutiner og om resultatene av ansettelsene de har gjort det siste året. Halvparten av norske ledere med mer enn ti ansatte svarer at de haropplevd å ansette feil i 2018.  Feilansettelser er i undersøkelsen definert som ansettelser der den nyansatte ikke fungerer i sin stilling og /eller i arbeidsmiljøet i virksomheten. Experis gir følgende seks råd til hvordan man kan gjennomføre en bedre rekrutteringsprosess.

  1. Sett av nok tid til ansettelsesprosessen. 5 av 10 ledere som har opplevd feilansettelser mener at mer tid underveis i prosessen ville hjulpet.
  2. Lag en nøyaktig beskrivelse av hvilke oppgaver og funksjoner bedriften trenger å få løst. At selskapet selv ikke vet hvilke funksjoner den nyansatte skal fylle, er den hyppigste årsaken til feilansettelser i store selskaper.
  3. Les deg opp om kandidaten før intervjuet. Ring alltid referansene som står på CV-en, og bruk i tillegg andre kilder til informasjon du har tilgjengelig.
  4. Bruk objektive kriterier for å vurdere kandidaten underveis. Dessverre er ikke magefølelse og personlig kjemi en god indikator på hvor riktig en nyansettelse vil være.
  5. Sørg for å gi en ryddig introduksjon til selskapet og den nye rollen. Ved å gi den nyansatte en god start på arbeidsforholdet, reduserer du faren for feilansettelse med mer enn en tredjedel.
  6. Evaluer ansettelsesprosessen i etterkant. Hva kan dere gjøre annerledes for å sikre kvaliteten på fremtidige ansettelser? Diskuter gjerne med en profesjonell partner.